Hoe kan je een bliksemflits fotograferen?

Ik bedoel maar hoe weet je wanneer er een flits komt, je reactiesnelheid moet denk ik al zeer hoog zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Met sportstand (of hoe heet dat, dat je de knop ingedrukt houdt en de camera meerdere foto's per seconde maakt).
Anders met een hoop geluk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een heel grote geheugenkaart aanschaffen en tijdens een onweersbui continue ingedrukt houden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, lens openzetten en wachten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Klopt, maar bij moderne digitale cameraatjes zit die mogelijkheid er vaak niet op, dan gaat het niet....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wat geavanceerdere camera's - zoals de HP GRLYB-0310 - hebben deze functie gelukkig wel.
de meeste goede bliksemfoto's worden gemaakt door van een camera de sluiter open te laten staan tijdens onweer, je moet er dan wel voor zorgen dat er verder geen referentie punten in beeld zijn (zoals maan, sterren, overdrijvende bewolking etc.).
Minder goede foto's zijn vaak losse frames van een (video)film.

onderstaande link is dus een echte foto
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bovenstaande foto is gemaakt met een repeterende sluiter op 10 f/s
(helaas niet door mij)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wauw, indrukwekkende foto!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Prachtig!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die foto spreekt echter wel tegen wat je zelf probeert uit te leggen. De beste fotos maak je dus door een repeterende sluiter en gewoon geluk te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet iedereen kan een camera met reperende sluiter veroorloven, ik heb één van de goedkoopste en die kostte me al 1140,-
Vandaar de tip om de sluiter open te zetten, dit werkt zelfs met een analoge camera.
Geduldig wachten en geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan het proberen met een lange sluitertijd, dan blijft ie een tijdje openstaan en moet je hopen dat dan de bliksem komt. Probleem dat ik hiermee heb is dat de foto ook meteen overbelicht is. Ik heb het zelf van de week ook geprobeerd namelijk maar het wilde niet echt lukken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals reeds gezegd: door ('s nachts) tijdens een onweersbui de sluiter van je camera open te zetten (Bulb stand) en te wachten...
Onder een paar links naar een prima uitleg uit de tijd dat er nog fotofilm gebruikt werd (dat is dat zwarte spul dat in je camera ging ;-) maar zal ook voor Digitale camera's werken