Is de stof 2,2-dimethylpropaan gelijk aan de stof dimethylpropaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Erna55
8 jaar geleden
Neopentaan is, naast 2-methylbutaan, één van de drie structuurisomeren van n-pentaan. De IUPAC-nomenclatuur heeft de triviale naam neopentaan behouden.[1] De systematische naam van neopentaan is immers 2,2-dimethylpropaan.

Het beste antwoord

Ja 2,2-dimethylpropaan is gelijk aan dimethylpropaan.
De nummers zijn totaal overbodig, omdat het de enig mogelijke dimethylpropaan is.

Een CH3 groep geplaatst aan het eerste of laatste koolstof atoom, zou deze stof qua naamgeving laten vallen onder de butaan-en.
Edraket
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
maar als je dan andere namen hebt, waar dat niet zo toevallig is, bijv. 3-methyl-4-penteen-2,2-diol en methylpenteendiol?