Nee, dat is iets anders.

nitro brandstof uit de verschillende hoofdbestanddelen:
Methanol - de eigenlijke brandstof waar je motor op loopt.
Nitro methaan - het bestanddeel dat ervoor zorgt dat motor meer vermogen heeft, sneller start, beter loopt en tevens minder warm wordt.
Olie - Ricinusolie, ook Wonderolie of Castor olie genoemd, zorgt voor de smering van de motor. Een plantaardige olie die ook andere toepassingen kent. Zo gaat het verhaal dat Catherine Zeta Jones claimt er haar mooie haar aan te danken te hebben. De reden dat het in nitro brandstof wordt gebruikt is, omdat synthetische olie zich slecht laat mengen met methanol. Vandaar dat we in nitro brandstof altijd minimaal een mix kunnen vinden van synthetische olie en wonderolie.

Nitroglycerine of glyceryltrinitraat (afkorting: NG) is een kleurloze, explosieve vloeistof. Het is de drievoudige ester van glycerine en salpeterzuur.
Erna55
8 jaar geleden
Nee, die twee lijken zelfs niet op elkaar.

Nitroglycerine is een explosief. Het is het hoofdbestanddeel van dynamiet! Het heeft (in een iets andere vorm) ook een toepassing bij de behandeling van sommige hartkwalen.

Nitro is een soort mengsel van methaan en wonderolie en wordt gebruikt als motorbrandstof in de meeste radiografisch bestuurde modelvliegtuigjes en -auto's.
De samenstelling wisselt: bij vliegtuigjes meer methaan, bij auto's meer wonderolie.