Als een schaatser in een bocht schiet gaat die altijd rechtdoor, en de netto kracht is nul, maar waarom?

Doordat zijn nettokracht nul is betekent dat dat zijn snelheid constant is in een rechte lijn. Een schaatser schiet altijd rechtdoor na een bocht, omdat zijn schaatsen het ijs oppervlak niet aanraken en hij vervolgens geen schuifweerstand ondervindt. Maar als de weerstand er niet is... door welke kracht kan de schaatser vooruit en door die kracht zonder enige schuifweerstand ... hoe kan dat nul zijn? er moeten 2 gelijke krachten zijn van tegenovergestelde richtingen..!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Die schuifweerstand is er wél.
Daardoor remt hij af, waardoor hij uiteindelijk stil komt te liggen.
Maar vóór die tijd ligt hij al tegen de beschoeiïng.
Als je met je fiets niet remt, loopt je fiets ook heel lang door, tenzij je een muur tegen komt.
Bordensteker
8 jaar geleden
Allebei.
Hij gaat door de bocht en daar ineens onderuit en daardoor verder rechtdoor waar er nog steeds een bocht is ... hij schiet dus _uit_ de bocht.

Antwoorden (1)

Er is altijd wel schuifweerstand. Om die goed te kunnen benutten worden de schaatsen scherp geslepen. In zijwaartse richting is er dan een behoorlijke weerstand, waardoor de schaatser door de bocht kan gaan en ook eventueel snel zal kunnen remmen. In de lengterichting is de weerstand gering. De oorzaak hiervan is, dat door de druk het ijs voor een microscopisch dun laagje smelt.