Op welke wijze kunnen fononen bosonen zijn?

Ik lees: " Omdat fononen bosonen zijn kan een bepaalde trillingswijze meer dan een keer tegelijk aangeslagen worden."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fonon

Nu zijn fononen de gekwantiseerde collectieve trillingswijze van een kristal.
Een boson is meestal een (krachtoverbrengend) deeltje dat een heeltallige spin bezit.

Ik zie dus totaal niet de link tussen fononen en bosonen. Is dat misschien een schrijffout? Zo nee, hoe moet ik het dan begrijpen?

erotisi
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Een belangrijk verschil tussen Bosonen en Fermionen is dat Fermionen gehouden zijn aan het Pauli-verbod. Hetgeen betekent dat verschillende Fermionen niet in eenzelfde toestand kunnen verkeren.
Voorbeelden van Fermionen zijn Elektronen, Protonen, neutronen, etc.
Zo kunnen er in de binnenste elektronenschil maar twee elektronen voorkomen, één met spin up, en één met spin down (verschillende toestand, dus).
Voorbeelden van Bosonen zij Fotonen en neutrino's.
Die kunnen wél in dezelfde toestand verkeren. Vandaar dat je aan een lichtgolf een amplitude kunt toekennen.
Aangezien dat ook bij Fononen kan, kun je die een soort van Bosonen noemen.
Ze zijn het niet echt, omdat ze geen elementaire deeltjes zijn.
Reddie
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Dat lijkt me een goede verklaring. Dan zou je kunnen zeggen dat fononen quasi-deeltjes zijn en dus ook quasi-bosonen. Kijk ook op wiki onder Quasideeltje.
Overigens, neutrino's zijn fermionen hoor. Andere voorbeelden van bosonen zijn W+ en W-, Z0, de gluonen, het higgsdeeltje en het (nog hypothetische) graviton.
erotisi
8 jaar geleden
Hoe kan ik dat begrijpen dat als je in dezelfde toestand kunt verkeren er dan een amplitude kan voorkomen. Kunnen aan elektronen (betastraling) geen amplitude worden toegerekend dan? PS: volgens mij zijn neutino's geen bosonen maar fermionen
Reddie
8 jaar geleden
@WimNobel, dank voor je correctie. neutrino's zijn natuurlijk fermionen.
Reddie
8 jaar geleden
@erotisi, heb je ooit gehoord van de amplitude van elektronen? Dacht ik niet.
erotisi
8 jaar geleden
Cryofiel heeft me dit voorgelegd: "Een elektron bijvoorbeeld is een fermion met spin 1/2. Een elektron heeft een golflengte - dit verschijnsel wordt bijvoorbeeld gebruikt in de elektronenmicroscoop, waarvan de resolutie afhangt van de golflengte van de elektronen. Aan de elektronenbundel in een elektronenmicroscoop kun je een amplitude toekennen." http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/578188/alleen-deeltjes-heeltallige-spin-amplitude
Reddie
8 jaar geleden
Dat je aan een elektron een golflengte kunt toekennen betekent nog niet dat het een golf is.
Je top-down methode levert niet veel wetenschap op. Alleen wat feitjes.