Waar bestaat traanvocht uit? Bij emotie zit er meer mangaan in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar het precies uit bestaat weet ik niet, maar wel weet ik dat we stresshormonen naar buiten huilen.
Vermoedelijk is dit om het teveel hiervan af te voeren, dit veroorzaakt het opgeluchte gevoel achteraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is al eerder als onderwerp geweest:
http://lmgtfy.com/?q=waaruit+bestaat+traanvocht%3F

Het beste antwoord

Het antwoord van Rick1234 is bijn a compleet, als je geemotioneerd bent en daarom huilt bevat traanvocht adrenaline. Daar gaat ook je neus zo van lopen.
Van een dan aanwezige hogere concentratie mangaan is mij in ieder geval niets bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen mangaan. Wel:
Zout, suiker, ammonia, heel veel water, citroenzuur en lysozyme, dat laatste doodt bacterieën.
AWM
14 jaar geleden
De samenstelling van tranen is zeer complex en afwijkend van alle andere lichaamsvloeistoffen. Het traanvocht is voornamelijk opgebouwd uit water, verschillende eiwitten en slijmhoudende componenten. Het bevat verder onder andere de stoffen natrium, kalium, immunoglobulinen en glucose. De belangrijkste elektrolyten zijn natrium, kalium, calcium en magnesium. Een kenmerkend eiwit is het lysozym, een bacterie-oplossend enzym, dat reeds door de beroemde bacterioloog en ontdekker van de penicilline, Alexander Fleming, werd gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een traan bestaat niet alleen uit water. Als dat zo zou zijn, dan zou traanvocht ook niet in staat zijn om bacteriën onschadelijk te maken. Traanvocht bestaat onder andere uit lysozym, een eiwit dat de celwanden van bacteriën afbreekt zodat ze kwetsbaar worden. De vloeistof bestaat uit verschillende eiwitten en slijmhoudende componenten. Ook bevat het de stoffen natrium, kalium, immunoglobulinen, glucose, calcium en magnesium.