Kan in zee gelekte olie nog gebruikt worden als het is opgeruimd? En geld dit zowel voor ruwe olie als bijvoorbeeld diesel?

Zoals de olie die nu lekt bij dat gezonken boorplatform.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat nu gebeurt voor de Amerikaanse kust is een natuuuramp die zijn weerga haast niet kent.
Olie wat gaat drijven (dat doet olie altijd omdat de dichtheid geringer is dan die van zout water) is te vangen en na het ontdaan te hebben van water ook nog wel bruikbaar.
Van rendement kun je dan moeilijker spreken , maar niemand zit te wachten op die zwarte drek, dus verwerken IS de enige optie.
Daar zijn goede methoden voor.
Het is te hopen dat de robots op 1.5 KM diepte de bron kunnen afsluiten, anders hebben we een heel groot probleem.
Diesel is veel lichter dan de olie die uit zo'n bron komt en verdampt vrij snel.
Dat is ook niet goed voor de natuur maar minder erg dan zware stookolie die dus NIET verdampt en met een soort
dikke koorden bij elkaar getrokken en afgevoerd moet worden.
De gevolgen voor de zeeflora en - fauna zijn desastreus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In theorie is dit natuurlijk mogelijk, mits het gereindigd word van al het andere materiaal waarmee het gecontamineerd is, maar ik denk niet dat het rendabel is.