Hoe bereken je de dichtheid van een mengsel?

Beste lezers,

Een vraagje:
Ik heb een mengsel van 30% glycol (dichtheid = 1110 kg/m3) met 70% water (dichtheid =998 kg/m3).

Ik zou graag de dichtheid van het totale mengsel weten.
Klopt onderstaande redenatie?
30%*1110 = 333
70%* 998 = 698.6

Bij elkaar opgeteld: 1031.6 kg/m3.

Alvast bedankt voor de reacties :-*

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Nee, die redenatie klopt niet.

Ten eerste omdat wanneer men 30% leest en er niet bij staat hoe dat percentage bedoelt wordt men er dient van uit te gaan dat er een massa-volumepercentage bedoelt wordt (algemene afspraak). Jou berekening slaat echter op een volume-volumepercentage.

Dus 30% komt eigenlijk neer op een mengsel van 300 g glycol per liter mengsel.

Nu zou je kunnen zeggen: goed, dan bereken ik het volume van de glycol terug en trek ik dat af van het totaal volume. Maar zo werkt het helaas niet, want hoewel de massa natuurlijk moet behouden blijven, geldt dat niet voor het volume.

Als je zou weten hoeveel water je zou nodig hebben om 1 liter van een 30% glycolmengsel te maken zou je de massa hiervan kunnen optellen bij die 300 gram en dit delen door 1 dm³ om de dichtheid te bepalen. Maar die hoeveelheid water kan je niet berekenen en daar zit het probleem.

De dichtheid zal je dus moeten meten of moeten opzoeken. Blijkt 1036 kg/m³ te zijn. Dat wil zeggen dat er in 1 liter 30% glycoloplossing 736 g water aanwezig is.

Ga je uit van bovenstaande dichtheden dan heb je dus 0,7375 liter water en 0,27027 liter glycol nodig. Samen is dat 1,0077 liter maar van zodra je beiden mengt hou je daar dus maar 1 liter van over. De fout op deze berekening is maximaal 0,001 liter. Maar het verschil van 0,0077 liter is groter. Conclusie: het volume blijft niet behouden.

En zou je het terug rekenen naar de dichtheid van het mengsel zou dat uitkomen op 1028 kg/m³. Conclusie: je kan deze redenatie niet toepassen om de dichtheid van een mengsel te berekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien ligt het aan mij, maar ik kan geen touw aan je verhaal vastknopen. Ik heb geen flauw idee waar je de getallen in je laatste drie paragrafen vandaan haalt. Het is me uit jou verhaal ook niet duidelijk of de berekening klopt als er van een volume/volume percentage wordt uit gegaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die dichtheid van een 30% glycoloplossing heb ik opgezocht. De rest is daaruit berekend. De massa van het water is het verschil in massa tussen het mengsel en de glycol. Dus voor 1 liter: 1036 g - 300 g = 736 g. Beiden kan je dan delen door de dichtheden van de vraagsteller geeft de volumes van de afzonderlijke hoeveelheden zuivere glycol en zuiver water. Bereken je de fout van deze berekeningen er van uitgaande dat de gegevens maximaal 0,5 afwijken want dat 0,5 in principe afgerond wordt naar 1 en 0,49 naar 0 dan volgt daaruit dat de fout op de berekening maximaal 0,001 liter is. De som van beide volumes samen zou dus ook 1,0067 of 1,0087 liter kunnen zijn. Dan: wanneer je de denkfout zou maken dat het volume gelijk blijft: deel de 300 g glycol door de dichtheid zoals die door de vraagsteller is gegeven: krijg je opnieuw die 0,27027 liter glycol (ja, met dat aantal beduidende cijfers!). Uitgaande van 1 liter betekent dat dus: 0,72973 liter water. Ofte: 728,3 g (vermenigvuldigd met 998 kg/m³, de dichtheid van water), tel dat op bij die 300 gram en je krijgt: 1028,2 g/L of dus kg/m³. Stel dat er niet gevraagd wordt naar 30% glycol maar naar 30 v/v% glycol dan spreken we over 300 ml glycol op 1000 ml mengsel. Dat dien je dan eerst om te rekenen naar het m/v% want: 300 ml glycol * 1110 kg/m³ = 333 g glycol per liter mengsel. Het gaat hier dan dus om een mengel van 33,3% en daar kan je bovenstaande redenering dan uiteraard weer opnieuw op toe passen. Ter info: de dichtheid van 33,3% glycol in water bedraagt: 1041 kg/m³. Wat nogmaals aantoont dat de redenering van de vraagsteller ook voor een v/v% niet klopt, want niet gelijk aan 1031,6 kg/m³.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg!

Andere antwoorden (1)

Klopt als er geen volume verandering optreedt bij menging van water en glycol.