op welke manier bereik je steriliteit van voorwerpen?

als je bepaalde voorwerpen wilt steriliseren, is het dan voldoende om deze in een, uiteraard goed schoongemaakte (plastic?) bak te doen en dan te vullen met net afgekookt water en het daarin laten afkoelen of zou je de voorwerpen echt in een pannetje een paar minuten moeten uitkoken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Steriliseren van voedsel gebeurt door sterke verhitting, of met een hoge dosis straling (Röntgen- en gamma-stralen).
Steriliseren van lucht gebeurt met UV-licht of hoge spanning.
Steriliseren van water gebeurt met UV-licht, chemische middelen, sterke verhitting of door filtratie.
Steriliseren van instrumenten wordt verwezenlijkt door direct contact met vuur, stoom onder druk of chemisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor thuis steriliseren heb je 3 opties:
Uitkoken 1 uur bij 100 graden celsius.
10 minuten in de oven bij 120 graden celsius.
10 minuten in een snelkookpan.

Voor alle drie geldt van te voren goed schoonmaken en afspoelen met heet water omdat je dit nadien niet meer kunt doen omdat je het voorwerp dan weer besmet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk je dat een vlammetje van een aansteker ook kan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat wil je steriliseren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@TheoDeed, Met een aanstekervlammetje krijg je weer roet op het voorwerp, wat meestal niet de bedoeling is bij sterilisatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een soort pincet. Ivm de mogelijkheid van roet zal ik het maar niet proberen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het wilt gebruiken om een splinter oid uit je vel te halen dan gaat het prima met een aansteker.
Even in de vlam houden, goed afvegen met een steriel verbandgaasje en dan AU,AU :-))
Het wondje even insmeren met jodium of sterilon en klaar is Theo.