Waar komt het blauw vandaan in de lucht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ wolgen...
deze vraag is hier reeds -tig keer gesteld... kijk hier maar... http://www.goeievraag.nl/vraag/lucht-blauw-lucht-blauw-ruimte.53006
http://www.goeievraag.nl/vraag/hemel-blauw-lucht-doorzichtig.14940
http://www.goeievraag.nl/vraag/lucht-blauw-heelal-zwart.31846
http://www.goeievraag.nl/vraag/lucht-heldere-dag-blauw-heelal.9178

Het beste antwoord

Met dank aan: AlphaLimaSierra

De blauwe kleur van de hemel komt door de manier waarop het zonlicht door de atmosfeer reist. De zon geeft wit licht af. Wit licht bestaat uit alle kleuren. Met behulp van een prisma kunnen we die verschillende kleuren scheiden. Er ontstaat dan een zogenaamd spectrum, waarbij de rode kleuren aan de ene kant liggen en de blauwe tinten aan de andere kant. Datzelfde zien we in de natuur terug in een regenboog. Kleuren zijn in feite niets anders dan licht van verschillende golflengte. Rood en geel hebben een langere golflengte dan blauw.
Het verstrooide blauw

Om het aardoppervlak te bereiken, moet het zonlicht eerst door de atmosfeer dringen. Voor de kleuren met een lange golflengte, geel en rood dus, is dat geen enkel probleem. Die stralen direct door. Op kindertekeningen zien we dan ook altijd de zon als een gele of oranje bal terug. Het blauwe licht heeft echter meer problemen om daar de atmosfeer heen te komen. Door de gasmoleculen wordt het alle kanten opgestuurd. Dat verschijnsel noemen we verstrooiing. Doordat dat blauwe licht ons uiteindelijk van alle kanten ons bereikt, zien wij de hele hemel als blauw.

Als er naast gasmoleculen ook allerlei andere deeltjes in de lucht zitten, kunnen ook het gele en het rode licht worden verstrooid. Het gevolg daarvan is dat de lucht lichtblauw of zelfs wit kleurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De blauwe kleur van de hemel wordt veroorzaakt door Rayleighverstrooiing van zonlicht gecombineerd met andere vormen van verstrooing die een meer of minder witte kleur veroorzaken. Wat we zien is een verzameling strooilicht uit alle lagen van de atmosfeer met als achtergrond de zwarte ruimte. in de schemering ontstaat de blauwe kleur in het zenith doordat ozon geel en oranje licht absorbeert. De ozonlaag is dun, maar tijdens de schemering reist het zonlicht door een relatief dikkere laag ozon door de kleine invalshoek.