100% alcohol: Bestaat dat?

Dus echt 100% puur alcohol. Niet 99.9% ofzo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet in dranken in strorum zit het meeste alcohol 80% 1 slok en je bent dronken

Het beste antwoord

Ja dat bestaat. Er zijn diverse technieken om de laatste restanten water of benzeen uit de alcohol te verwijderen.

Maar je hebt er niets aan in het dagelijks leven. Want zodra je de alcohol bloot stelt aan lucht, zal er water in worden opgenomen en ben je de 100% zuiverheid kwijt.
Vandaar dat de 96% zuivere alcohol een goede praktische oplossing is, daarmee valt te werken in laboratoria etc.

Voordeel is wel dat in die 96% zuivere alcohol wel water zit, maar dat is dan schoon water: er zit bijvoorbeeld geen kalk meer in, dus als je iets hebt schoongemaakt met die 96% alcohol krijg je geen kalkaanslag.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja! dat hebben wij bij biologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ethanol vormt met water bij een azeotroop van 96% ethanol en 4% water een mengsel dat een lager kookpunt heeft dan zuiver water of zuivere alcohol en waarvan ook de damp deze samenstelling heeft, zodat het mengsel niet meer door verdere destillatie te scheiden is.Zuivere alcohol zoals die in de handel wordt verkocht, is daarom 96% zuiver, of op een andere manier verkregen. Nagenoeg 100% zuivere, watervrije ethanol ('absolute alcohol') wordt verkregen door destillatie onder toevoeging van benzeen. Water en benzeen vormen samen namelijk ook een azeotroop die kan worden afgedestilleerd waarbij de alcohol overblijft. Het alcoholproduct bevat dan echter nog sporen benzeen en is daardoor gevaarlijk bij consumptie. De laatste resten water kunnen indien nodig ook worden verwijderd door destillatie met geconcentreerde glycerine, of door ongebluste kalk of watervrij kopersulfaat toe te voegen en het resterende mengsel af te destilleren. Spiritus is een onzuivere vorm van 85% ethanol waaraan het giftige methanol en een kleurstof zijn toegevoegd, respectievelijk om het ondrinkbaar te maken en daar voor te waarschuwen, zodat er geen accijns over hoeft te worden betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel even de site vermelden!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcohol_(stofklasse)
Zuivere alcohol zoals die in de handel wordt verkocht, is 96% zuiver..

100% zuivere, watervrije ethanol ('absolute alcohol') wordt verkregen door destillatie onder toevoeging van benzeen. Water en benzeen vormen samen namelijk ook een azeotroop die kan worden afgedestilleerd waarbij de alcohol overblijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volgens mij kan dat theoretisch gezien al niet, want immers de kleinste verontreiniging, zoals 1 molecuul zorgt ervoor dat dat het niet meer 100% is. Daarnaast ik meen me te herinneren dat alcohol water uit de omgeving aantrekt, dus als je die fles zou openen dan zuigt het meteen wat waterdamp uit de lucht op, waardoor het percentage al meteen zakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , wordt gebruikt in het ziekenhuis om je huid schoon te maken bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nagenoeg 100% zuivere, watervrije ethanol ('absolute alcohol') wordt verkregen door destillatie onder toevoeging van benzeen.
Bronnen: