rijdt een brommer harder als het warm is?

Als de motot warmere luchgt aanzuigt van buiten, is er dan ook meer snelheid te halen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vergelijk eens de situatie met een temperatuur van -2 en die van 25 graden. Dat is een verschil van 27 graden. Dan bevat de lucht bij gelijke druk 10% minder zuurstof. Er kan dan ook 10% minder brandstof worden verbrand. Bij een gelijke instelling van de carburateur heb je ofwel een te rijk mengsel bij de hogere temperatuur ofwel een te arm mengsel als het koud is. Beide situaties zijn slecht voor de energieproductie. Stel je je carburateur wel goed af, dan heb je 's winters dus meer energie, maar niet iedereen doet dat.

Nee, want koudere lucht is rijker aan zuurstof... met koude lucht presteert een verbrandingsmotor beter.

lucht dient voor koeling en als verbranding. als de lucht warmer word word deze ook lichter(luchtballon). daardoor zal de sneller langs de motor worden geblazen en wellicht iets sneller worden gekoeld. aangezien het verschil echter ook kleiner is tussen de luchttemperatuur en de motor zal de warmte zich minder snel verplaatsen. hierdoor zal de motor temperatuur hoger worden. aangezien metaal uitzet door warmte zal de uitlaat iets breder kunnen worden waardoor de resonantiegolf verandert en er afhankelijk van de situatie meer of minder toeren kunnen worden gedraaid. als er meer toeren worden gedraaid zou de brommer in theorie ook een iets hogere topsnelheid moeten hebben. bij een lager toerental zal de topsnelheid iets lager moeten liggen. echter speelt luchtdruk ook een grote rol. naarmate de lucht warmer word neemt de dichtheid af waardoor er minder weerstand is. echter is de luchtvochtigheid vaak ook hoger waardoor de druk weer kan toenemen. ik weet dat bij auto’s het toerental echter redelijk vast ligt aan de snelheid ongeacht de weerstand. met hogere snelheid zal je meer benzine gebruiken.(denk aan boodschappentassen mee op de fiets. je kan even hard trappen maar het kost je meer energie). aangezien het toerental je aandrijfas kracht geeft ga ik er van uit dat dit bij een brommer ook het geval is. Daarom denk ik dat de eventuele hogere snelheid word bepaald door het uitzetten van je uitlaat. bij een lager toerental zal je langzamer gaan en bij een hoog toerental sneller. echter heeft de motor ook een maximaal aantal toeren per minuut. als dit normaal gesproken niet word bereikt door zal het hoger kunnen worden. het kan echter ook zijn dat deze begrensd is en je geen hoger toerental kunt draaien. bij een begrensd toerental kan het ook zijn dat bij een ongunstige resonantiegolf het maximaal toerental alsnog word bereikt. bij een gunstige resonantie zal het maximale(onbegrensd) toerental hoger kunnen zijn en zal je wellicht iets beter kunnen accelereren. zoals in de andere reactie vermeld zit er naarmate de temperatuur stijg ook minder zuurstof per m3 maar aangezien de temperatuur in de verbrandingsmotor ook erg hoog ligt zal dit denk ik niet veel veranderen. kort samengevat zijn er veel factoren die een rol spelen bij de snelheid. ik denk zelf dat de verschillen niet heel groot zullen zijn. en je moet, zeker bij oudere scooters, op moeten letten dat de temperatuur van de motor niet te hoog word. groetjes

Er is zo iets als een maximum rendement van een verbrandingsmotor dat bereikt wordt bij een ideale temperatuur, boven en onder deze ideale temperatuur zal het rendement afnemen. De snelheid van een brommer houdt hier mee verband, naast een heleboel factoren. Beweren dat hoe hoger hoe harder is volgens mij fout, en eveneens het omgekeerde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100