rijdt een brommer harder als het warm is?

Als de motot warmere luchgt aanzuigt van buiten, is er dan ook meer snelheid te halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Vergelijk eens de situatie met een temperatuur van -2 en die van 25 graden. Dat is een verschil van 27 graden. Dan bevat de lucht bij gelijke druk 10% minder zuurstof. Er kan dan ook 10% minder brandstof worden verbrand. Bij een gelijke instelling van de carburateur heb je ofwel een te rijk mengsel bij de hogere temperatuur ofwel een te arm mengsel als het koud is. Beide situaties zijn slecht voor de energieproductie. Stel je je carburateur wel goed af, dan heb je 's winters dus meer energie, maar niet iedereen doet dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, want koudere lucht is rijker aan zuurstof... met koude lucht presteert een verbrandingsmotor beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, heeft u verstand van motoren en/of natuurkunde? Over de situatie die u benoemd kan ik voor mezelf geen duidelijkheid scheppen. Er zit dus inderdaad minder zuurstof per m3 lucht als het warmer is. mede door vaak bijkomende luchtvochtigheid en het uitzetten van moleculen. Ik denk alleen dat de zuiger een bepaalde luchtdruk nodig heeft om de krukas te laten draaien. daarom denk ik dat de buitentempreatuur geen rol speelt bij de verbranding. ook bereikt de motor na snel een hoge temperatuur waardoor de lucht die de cilinder inkomt al verwarmt word en daardoor de temperatuur afhankelijk is van de motor en niet meer van de buitenlucht. daarnaast word een motor, zeker als het warm is, makkelijk honderd graden. Verdampt daardoor het water in de lucht al voor het in de motor komt?
Het kan zijn dat ik nu heel vreemd en scheef aan het denken ben maar voor mijn gevoel is het toch enigzins logisch.
Reddie
9 jaar geleden
@simpiepimpie , misschien heb je wel eens gehoord van een turbo diesel. Die krikt zijn vermogen op door aan de inlaat de lucht samen te persen, zodat er meer lucht (lees zuurstof) in de cilinder wordt geperst, waardoor er dus meer brandstof in kan worden verbrand, zodat het motorvermogen toeneemt.
Omdat de lucht bij het samenpersen heter wordt, vermindert dat het effekt. Dus wordt die samengeperste lucht eerst weer gekoeld (door de intercooler).
j4ckinth3b0x heeft dus helemaal gelijk, en jouw verhaal slaat helemaal nergens op. Met name "dat de zuiger een bepaalde luchtdruk nodig heeft om de krukas te laten draaien"
Plus voor j4ckinth3b0x.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Het kan zijn dat ik nu heel vreemd en scheef aan het denken ben maar voor mijn gevoel is het toch enigzins logisch." Simpie, je bent heel scheef aan het denken.... Bij een brommer wordt het mengsel in de carburator gemengd, hier is de verbranding-temperatuur nog niet van toepassing. Regel is gewoon hoe kouder de lucht hoe meer zuurstof het bevat, hoe krachtiger en vollediger de verbranding is....
krachtiger verbranding = harder gaan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord is correct.
wilkers
9 jaar geleden
Mijn brommer reed ook sneller met warmer weer. Misschien is het antwoord wel correct, maar er moet een andere bepalende factor zijn, waardoor brommers sneller gaan met warm weer.
lucht dient voor koeling en als verbranding. als de lucht warmer word word deze ook lichter(luchtballon). daardoor zal de sneller langs de motor worden geblazen en wellicht iets sneller worden gekoeld. aangezien het verschil echter ook kleiner is tussen de luchttemperatuur en de motor zal de warmte zich minder snel verplaatsen. hierdoor zal de motor temperatuur hoger worden.
aangezien metaal uitzet door warmte zal de uitlaat iets breder kunnen worden waardoor de resonantiegolf verandert en er afhankelijk van de situatie meer of minder toeren kunnen worden gedraaid.
als er meer toeren worden gedraaid zou de brommer in theorie ook een iets hogere topsnelheid moeten hebben.
bij een lager toerental zal de topsnelheid iets lager moeten liggen.
echter speelt luchtdruk ook een grote rol. naarmate de lucht warmer word neemt de dichtheid af waardoor er minder weerstand is. echter is de luchtvochtigheid vaak ook hoger waardoor de druk weer kan toenemen.
ik weet dat bij auto’s het toerental echter redelijk vast ligt aan de snelheid ongeacht de weerstand. met hogere snelheid zal je meer benzine gebruiken.(denk aan boodschappentassen mee op de fiets. je kan even hard trappen maar het kost je meer energie).
aangezien het toerental je aandrijfas kracht geeft ga ik er van uit dat dit bij een brommer ook het geval is.
Daarom denk ik dat de eventuele hogere snelheid word bepaald door het uitzetten van je uitlaat. bij een lager toerental zal je langzamer gaan en bij een hoog toerental sneller. echter heeft de motor ook een maximaal aantal toeren per minuut. als dit normaal gesproken niet word bereikt door zal het hoger kunnen worden.
het kan echter ook zijn dat deze begrensd is en je geen hoger toerental kunt draaien. bij een begrensd toerental kan het ook zijn dat bij een ongunstige resonantiegolf het maximaal toerental alsnog word bereikt.
bij een gunstige resonantie zal het maximale(onbegrensd) toerental hoger kunnen zijn en zal je wellicht iets beter kunnen accelereren.
zoals in de andere reactie vermeld zit er naarmate de temperatuur stijg ook minder zuurstof per m3 maar aangezien de temperatuur in de verbrandingsmotor ook erg hoog ligt zal dit denk ik niet veel veranderen.

kort samengevat zijn er veel factoren die een rol spelen bij de snelheid. ik denk zelf dat de verschillen niet heel groot zullen zijn. en je moet, zeker bij oudere scooters, op moeten letten dat de temperatuur van de motor niet te hoog word.
groetjes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"aangezien metaal uitzet door warmte zal de uitlaat iets breder kunnen worden waardoor de resonantiegolf verandert en er afhankelijk van de situatie meer of minder toeren kunnen worden gedraaid." Wat een idioot verhaal vertel je hier...sowieso heb je een warrige uitleg neergezet. "ik denk zelf dat de verschillen niet heel groot zullen zijn" Of je een intercooler gebruikt i.c.m. turbo of niet scheelt je 40 tot 50 pk. in de situatie van een gemiddelde moderne auto motor, dus het doet er heel wat toe of de lucht gekoeld wordt of niet... en drie keer raden waarom dat zo is??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat over de uitlaat heb ik ooit eens opgevangen, had ik er bij moeten zetten inderdaad. Met "de verschillen" bedoel ik het verschil in in snelheid door een bepaalde buitentemperatuur. Dit lijkt mij niet zo groot. Of zie ik dat dan ook weer verkeerd?
Erna55
9 jaar geleden
Lees de reactie van Reddie over intercooler.
Er is zo iets als een maximum rendement van een verbrandingsmotor dat bereikt wordt bij een ideale temperatuur, boven en onder deze ideale temperatuur zal het rendement afnemen. De snelheid van een brommer houdt hier mee verband, naast een heleboel factoren. Beweren dat hoe hoger hoe harder is volgens mij fout, en eveneens het omgekeerde.