Wat gebeurt er als er 'nol' achter een stof zoals butaan gezet word?

Dus als butaan butanol wordt of propaaan propanol.
hoe ziet doe molculformule er dan uit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Reddie
9 jaar geleden
Als je nol achter een stofnaam zet gebeurt er niets.
Butaannol en Propaannol bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar butanol en propanol of ethanol wel
Erna55
9 jaar geleden
Nee, er komt OL achter butaan en propaan . Niet NOL

Het beste antwoord

Butaan is een alkaan, C4H10
Butanol is een alcohol, C4H9OH
Zoals je kunt zien in de molecuulformule komt er een 'O' bij, deze wordt vaak genoteerd tussen de alkaanformule min 1 'H' en deze H, dit is om aan te geven dat in de structuur die 'H' vast zit aan de 'O', dit komt door de covalentie's van stoffen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alkaan en http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcohol_(stofklasse)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Butaan = gas
Butanol = vloeistof
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is dat dan het enige verschil.
hoe zit het dan met dat butaan een lager kookpunt heeft dan 1-butanol?