Een t.l. lamp heeft een kleurnr,heeft dit iets met de kleurtemperatuur van kelvin te maken?

Een tl buis heeft een kleur van b.v. 33 heeft dit iets met de kleurtemperatuur van kelvin te maken,of is er iets om dit om te rekenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het antwoord van Jeroen is bijna helemaal goed.
Hij spreekt van een kleurindexcijfer 8 of 9.
Eigenlijk is dat geen index, maar een lichtKWALITEITcijfer.
een 8 is (als een raportcijfer) goed en een 9 dus zeer goed.
Alleen de zon haalt een 10 en is dus als uitmuntend gekwalificeerd.
Overigens heeft de kleurtemperatuur (de laatste twee cijfers) wel invloed op de lichtkwaliteit, het eerste cijfer.

Een lamp met als laatste twee cijfers 27, heeft een kleurtemperatuur van 2700Kelvin, wat met een (gewone ) gloeilamp overeen komt.
Deze lamp geeft per definitie minder blauw af en wijkt daardoor van de standaard (zonlicht) af.
Vandaar dat deze hooguit een 8 haalt, vanaf ongeveer 42 (00)K is een 9 als rapportcijfer mogelijk.
De zon heeft met 6000K meer blauw en geeft bovendien een continuespectrum, wat bij fluorescentielampen niet het geval is.
Deze geven (meestal) maar vier kleurbanden af, wat zich met een CD gemakkelijk vast laat stellen.
Met gasontladinglampen zoals HID, CDM en andere ontladiglampen geeft het gloeiende gas meer het beeld van een continuespectrum en daardoor een betere kleurdefinitie.
De oude Tl kleur 33 lampen geven wel veel licht, het kleurspectrum is echter armzalig, een objectieve kleurwaarneming is bij deze verlichting dan ook onmogelijk.
Ook de vaak wat goedkopere spaarlampen geven een slecht kleurbeeld, lampen die dat (wat ) beter doen prijzen zich daarvoor aan.
Natuurlijk zien we maar drie kleuren, onze hersenen onvangen deze en maken daarmee een kleurinterpretatie.
Dit doen de hersenen zo goed dat we toch miljoenen kleurnuances waar kunnen nemen als we een GOEDE lichtbron gebruiken.
Met slechte TL wordt deze kleurdefinitie bij lange na niet gehaald en dat verstoort onze kleurbeleving zo dat er mensen zijn die daar last van hebben.
Ook worden TL systemen nog vaak op 50Hz bedreven en dat betekent dat de buizen 100X per seconde aan- en uitgaan, door je handen snel te bewegen zie je dan
stilstaande nabeelden.
De hoogfrequente moderne TL en PL systemen werken op 20 000-50 000 Hz en zijn veel rustiger aan de ogen.
Wellicht meer dan alleen antwoord op je vraag, met het antwoord van Jeroen samen wel een meer algemeen beeld
over TL en ander kunstlicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soorten tl
Er is tegenwoordig een grote verscheidenheid aan tl-buizen. Allereerst zijn er de verschillende diameters. Deze worden aangegeven in veelvouden van 1/8 inch. T12 is 38 mm (wordt vrijwel niet meer gebruikt), T8 is 26 mm en T5 is 16 mm diameter. De lengte is afhankelijk van het lampvermogen en kan variëren tussen 2cm/Watt en 4cm/Watt. Er zijn ook ringvormige tl-lampen en fluorescentielampen met een U vorm met geïntegreerde starter (de zogenaamde PL lampen). Op de lampen wordt een type aanduiding, het lampvermogen en een kleurcode vermeld. De laatste code bestaat uit 3 cijfers, waarvan de eerste de zogenaamde kleurweergave-index weergeeft, en de laatste 2 cijfers de kleurtemperatuur. Code 840 betekent kleurweergave index tussen 80 en 89 (hetgeen goed is, 100 is maximaal), en kleurtemperatuur 4000 K (wit licht). Daarnaast onderscheiden de lampen zich door verschillen in levensduur. Vrijwel alle moderne lampen houden minimaal 90 % van hun lichtopbrengst tot einde levensduur, doordat speciale materialen worden toegevoegd die degradatie van de fluorescerende lagen tegengaan. De levensduur wordt dan bepaald door het moment dat de lampelektroden hun emissiemateriaal hebben verloren. Levensduur kan variëren van 10.000 tot 60.000 uur voor speciale typen.

Verder bestaan er allerlei speciale lampen, zoals lampen met een lichtvenster, speciale kleuren, lampen voor zonnebanken en lampen voor afwijkende temperaturen.

Echt afwijkend is de cold cathode fluorescent lamp welke zowel een lange levensduur alsook een hoge lichtopbrengst heeft. Het goed buigbaar zijn zorgt ervoor dat het in diverse toepassingen gebruikt wordt, zoals backlighting van lcd-schermen en in verlichtingsunits van auto’s.

Doordat deze lamp een diameter van 2,4 tot 6,2 mm heeft, zul je deze lamp dus niet zo snel in conventionele verlichtingstechniek tegenkomen.

[bewerken] Kleuren-codes
29(-530) - warm wit
33(-640) - koel wit
54(-765) - koel daglicht
827 - extra warm wit
830 - warm wit
835 - neutraal wit
840 - koel wit
865 - koel daglicht
930 - warm wit
940 - koel wit
950 - daglicht
965 - koel daglicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht tempreatuur is altijd in kelvin graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun je het aantal Kelvin uit afleiden ja. Een lijstje kun je zo krijgen bij iedere betere lampenwinkel.