In gebieden waar sprake is van een groot luchtdrukverschil. Zo is er bij de Evenaar altijd lage druk en op 33 graden NB en ZB altijd hoge druk. Tussen de evenaar en de keerkringen waait het dus bijna altijd (bv. Op de ABC-eilanden heb je altijd de Noordoostpassaat). Het is natuurlijk allemaal nog net iets ingewikkelder, maar als je meer wil weten kun je zoeken op passaat of klimaatsystemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

In Nederland aan de kust.
Wereldwijd vooral bij de passaat winden

Toegevoegd na 1 minuut:
Extra:

Daar waar grote temperatuur verschillen zijn ontstaat ook (veel) wind. Deze omstandigheden komen voor bij bv antarctica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan de achterkant van m'n broek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal op plaatsen waar ik toevallig net fiets. En altijd tegenwind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heet wrijving:p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moolkeesje, dan moet je FaberYejo maar niet achterop fietsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als hij dan gas geeft,gaan we dan harder?(stinken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang van wel. Op de trappers staan fietst harder maar geeft ook meer wind en ruimte voor het achterste.
Op de zee, hier heeft de wind ook vrij spel zonder blokkades.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een hachee restaurant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wind onstaat door het aanvullen van een lage druk door lucht van elders, daardoor onstaat een stroming van lucht (wind)
Warme lucht stijgt op waardoor op die plek een onderdruk ontstaat. Plaatsen waar dit veel gebeurd zijn delen waar water overgaat in land en in de buurt van bergen.
Hoe hoger en sneller drukverschillen ontstaan hope meer en harder de wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de antillen, daar waait het altijd. Kijk maar naar de stand van de Divi Divi boom, die staat zo krom door de wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier bij mij op het platteland, tussen weilanden, waai je af en toe bijna de tuin uit en de sloot in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op 10 tot 45 kilometer hoogte komt de meeste wind voor namelijk de straalstroom, een zeer krachtige wind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nagenoeg overal
Sommige specifieke winden hebben zelfs een naam (Northerns, Föhn ,Mistral , Zuidelijke Westenwinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de bergen heb je ook veel wind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder de dekens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in katwijk en noordwijk staat altijd de hardste wind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naast de kust en open ruimten.. dus weiland bijvoorbeeld.. er is geen gebouwen om het tegen te houden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je neus als je niest... orkaan kracht geloof ik :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de Antillen, passaatwind, heeerlijk
anders leg je het loodje binnen no time..