Hoeveel liter water is nodig om een de luchtvochtigheid te verdubbelen?

De luchtvochtigheid in woonvertrek van 50 m2 is nu 30% en zou, naar zeggen van deskundigen, naar 60% moeten. Ik kocht een ultrasone luchtbevochtiger. Daar kan 1,5 liter water in (per keer). Krijg je dat daarmee voor elkaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11K
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe heb je dit gemeten?

Antwoorden (1)

Bij 25 graden bedraagt de maximum hoeveelheid water in lucht 23,0 gram/m3
(Zie bron)

Bij een relatieve vochtigheid van 30% bevindt zich in de lucht 0,3x23,0=6,9 gram water per kubiek meter.

Bij een relatieve vochtigheid van 60% is dat het dubbele.

U moet dus 6,9 gram water per kubikemeter verdampen om de vochtigheid te verdubbelen.

De inhoud van de kamer bij een hoogte van 2,5m is 50x2,5=125m3

U moet dus 125x6,9=862,5 gram water verdampen.
De capaciteit van uw bevochtiger is 1500 gram.

Uw vraag kan dus worden beantwoord met: Ja.

Toegevoegd na 46 seconden:
Bron:
http://www.schildersbedrijf.com/winterschilder11.htm
Edraket
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
Ik had het uitgerekend voor een temperatuur van 20 graden.
De lucht kan dan beduidend minder vocht bevatten, waardoor ik op een hoeveelheod toe te voegen water van 292 gram kwam.
Reddie
9 jaar geleden
Dat wil overigens niet zeggen dat dat ook lukt.
Die waterdamp blijft natuurlijk niet netjes in die kamer, maar gaat zich door het huis verspreiden, en kan ook buiten terecht komen.
"Onze" getallen zijn dus slechts een richtlijn.