Hoe kan er na verbranding van kerosine meer kg CO2 ontstaat?

Ik las dit stukje in de krant:
132.500 liter kerosine is ongeveer 100.000 kilo en bij volledige verbranding ontstaat ca. 44/14 x 100.000 = ongeveer 300.000 kilo CO2.

mijn vraag is nu: hoe kun je uit 100.000 Kg kerosine 300.000 Kg CO2 krijgen.

Dit komt omdat er bij een verbranding ook zuurstof zit en deze niet meegerekend wordt? En wat wordt bedoeld met 44/14? En is de verbranding van kerosine ook een volledige verbranding?

en een klein ding.. 100.000 kilo is niks toch? Dit moet eigenlijk kilogram zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Kerosine bestaat in verschillende samenstellingen. Eén daarvan heeft als formule C12H26. Dat is een ketting van 12 aaneengekoppelde CH2-groepen, met aan beide uiteinden van die ketting een H-atoom.

Qua atoomgewicht kun je die beide H-atomen aan de beide uiteinden van de ketting verwaarlozen. Je kunt dus doen alsof kerosine enkel uit een ketting van CH2-groepen bestaat.

Bij de verbranding van één zo'n CH2-groep ontstaat CO2 en H2O.

We kijken alleen naar de koolstofdioxide, dus dat water vergeten we. Het verbranden van kerosine is dan het omzetten van CH2 in CO2. Of eigenlijk het omzetten van een ketting van 12 gekoppelde CH2-groepen in 12 CO2-moleculen, maar voor de verhouding maakt dat natuurlijk niet uit.

Nu is het atoomgewicht van C 12, van H 1, en van O 16. Een CH2-groep heeft dus een atoomgewicht van 14, een CO2-molecuul heeft een atoomgewicht van 44.

Daarom wordt dus (bij benadering) 14 gram kerosine omgezet in 44 gram CO2 (en water, dat we niet meetellen). 100 duizend kilogram kerosine wordt dus omgezet in 44/14 maal 100 duizend kilogram CO2.

Als antwoord op je vraag:
De gewichtstoename komt, zoals je al vermoedde, doordat we bij de kerosine de C en de H wegen, en bij de kooldioxide de C en de O.

En inderdaad, die 100 duizend kilo had 100 duizend kilogram moeten zijn.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) duidelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel! Duidelijk :)