Is er bij de sport wandklimmen sprake van g-krachten?

Zo ja, is er sprake van positieve of negatieve G-krachten? Het gaat over het klimmen, niet het zekeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

zo lang je gewoon klimt, ervaar je gewoon de normale zwaartekracht, ofwel 1G.
Dit is net zoals wanneer je op de grond staat, schommelt, parachute springt (op het stukje parachute uitklappen na) of eten kookt.

G krachten ervaar je wanneer je geforceerd (met extra aandrijving) een versnelling doormaakt. Dus in een achtbaan, straaljager, gewoon vliegtuig of als je (heel hard) springt (kan ook met turnen zijn of met een judoworp).
In andere gevallen ervaar je gewoon de normale zwaartekracht. In het geval dus van bergklimmen zal je gewoon de zwaartekracht ervaren, ook als je naar beneden zou vallen.
Met het zekeren ervaar je ook 1G, als je valt ook. Tot het moment dat de zekering je val breekt, dan maak je een hoekversnelling en kan je dus meer dan 1G ervaren. Hoeveel is afhankelijk van je snelheid en lengte van het koord.
Thecis