Hoe ontstaat blauwzuurgas?

Laatst hebben we op me werk een hele stukken van de gasleidingen moeten vervangen omdat er een mof van een kabel lag te smeulen tegen de gasleiding (PVC/CPE) en er blauwzuurgas in de leiding terecht was gekomen.
Waarmee ontstaat dit nog meer? En in hoeverre is dit schadelijk voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Blauwzuurgas is waterstofcyanide gas. Zeer gevaarlijk en heel snel dodelijk. Het ruikt heel licht naar amandelen (in amandelen zit ook een kleine hoeveelheid cyanide).

In de grond kan cyanide aanwezig zijn. Zodra er iets tegen de leiding loopt te smeulen, kan er dus blauwzuurgas ontstaan. Dit is bijvoorbeeld ook in Amsterdam gebeurd, op oude (gas)fabrieksterreinen.
http://www.bodem.info/?id=3928

Waterstofcyanide wordt op industriële schaal geproduceerd, omdat het met metalen eenvoudig complexen vormt. Het wordt bijvoorbeeld aangewend om goud te extraheren uit bepaalde ertsen:
Verder wordt waterstofcyanide gebruikt bij de synthese van adiponitril en acetoncyanohydrine, beide tussenproducten bij de productie van kunststoffen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofcyanide#Toepassingen

In hoeverre is dit dus gevaarlijk? Zoals ik al zei, cyanide is zéér gevaarlijk en heel snel dodelijk. In films zie je dat men van dit soort pillen doorbijten als mensen gevangen worden. Ze beginnen dan te schuimbekken.
In de praktijk zal dit niet zo gebeuren, maar het cyanide verstoort wel degelijk de werking van de mitochondrieen (de dingen in je cellen die voor de energiehuishouding zorgen). Gemakkelijk en enigzins politiek incorrect, je stikt op celniveau.

Echter moet je je niet al te veel zorgen maken. Nee, cyanide in de leidingen is absoluut niet goed, maar over het algemeen zijn de waarden zo laag dat er niet direct gevaar heerst. Er moet wel wat aan gedaan worden, dat zeker, maar je zal niet direct omvallen.
Thecis
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus het is eigenlijk cyanide??
Wij zitten er namelijk met onze handen aan om leiding te rooien en te bewerken maar de geur was nogal sterk en we zaten er met ons neus boven. We hoefden geen speciale pakken en maskers op zoals in vervuilde grond en asbest maar vond het nogal een misselijkmakende geur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou toch contact nemen met de veiligheidscoördinator op het werk! Waterstofcyanide is uiterst giftig (werd bijv. gebruikt in gaskamer in USA om veroordeelden ter dood te brengen). zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofcyanide
Thecis
9 jaar geleden
Uuhhh, je zat er in te werken. Een brandende plastic geur? Dat is vrij normaal bij smeulend (is idd verbrandend) kunststof. Die geur stinkt ernorm, is niet goed, maar je krijgt meer slechte gassen e.d. binnen bij Oud & NIeuw.
Maar als het echt naar amandelen rook, dat is echt link. Op het lab is dat een teken dat je moet maken dat je weg komt! En zorgen dat je iedereen mee neemt!! Wanneer mensen met dit soort stoffen op een lab werken, wordt je getraind hoe hiermee om te gaan. Dit spul is namelijk gewoon dodelijk. Niet om paniek te zaaien, maar je moet wel reeel zijn! Cyanide kan ook door de huid opgenomen worden. Dus kijk daar ook mee uit. uit voorzorg zou je er een basische oplossing overheen kunnen gooien zoals een natriumhydroxide oplossing (gootsteenontstopper). Dit zorgt er voor dat het cyanide niet in blauwzuurgas kan omzetten (cyanide + zuur => blauwzuurgas). Water erbij zodat het natronloog niet te sterk is, maar op deze manier komt het gif wel in de grond. Echter niet in je longen. Dit is een slechte oplossing. Je moet gewoon de juiste PBM's om met dit soort gevallen te werken. Mijn oplossing is een lapmiddel, voor als je echt geen andere keus hebt. Maar uiteindelijk moet je veilig werken, of niet werken...
Al met al klinkt dit absoluut niet veilig en daar moet wat aan gedaan worden. Dat is mijn inziens je eerste prioriteit!

Andere antwoorden (1)

Het is een anorganische (chemische) verbinding van waterstof, koolstof en stikstof ; drie stoffen die alomtegenwoordig zijn, en dus makkelijk een reactie met elkaar kunnen aangaan als de voorwaarden daarvoor aanwezig zijn,

Het wordt van nature gemaakt door verschillende soorten planten en algen. Ook in mest (mestgas) bij biogasinstallaties kan blauwzuur voorkomen / ontstaan.
Ook kan het ontstaan doordat chemisch afval of plastic wordt verbrandt.

In jou geval is er zo te zien sprake van het verbranden van een chemisch product; de vermoedelijk plastic of rubberen mof. Smeulen is verbranden.

Blauwzuurgas is zeer schadelijk voor de gezondheid. Zowel een acute vergiftiging door een hoge dosis als een chronische vergiftiging door langdurig kleinere doses kan levensbedreigend zijn.