Wat bedoelen ze in de scheikunde met 1ul?

In mijn boek staat : Breng 2 ul van de referentie- en monsteroplossingen op de kiezelgel HF(254) plaat. Wat is deze eenheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 mol?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat men ul schrijft bij gebrek aan het teken mu; zie mijn antwoord.

Het beste antwoord

een ul (dat schrijven ze zo, omdat het griekse letterteken mu niet bestaat). mu betekent micro, ofwel 1/1000 van een milliliter. Aangezien een milliliter (= 1 cc) water ongeveer 20 druppels bevat, is 2 ul ongeveer 1/10 druppel. een dergelijk kleine hoeveelheid kun je alleen met een micropipet opbrengen.
je laat dus een minuscuul druppeltje vallen op een plaat met kiezelgel; dit soort handeling komt voor bij heel gevoelige aantoonreacties en wordt ook in de microbiologie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoelt dus 1/25ste druppel, neem ik aan? En ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met het feit dat de µ niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in het letterfont waarin ik deze tekst typ, is dit teken niet beschikbaar/ het bestaat dus niet in dit lettertype, net zo min als Russische, Arabische, Israelische, Koreaanse, Japanse...
en idd het is 1/25ste druppel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gebeurt er in jou lettertype dan als je op de µ-toets drukt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niets, want die toets zit niet op het toetsenbord. Geen idee of ik met ctrl of alt + toets zoiets kan maken, misschien is dat wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk ALTGR+M, bij ons staat de µ-toets tussen de ù-toets en de enter-toets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha, ik snap het. We kregen deze opdracht via de computer, dus aangezien de computer micro niet kent, schreven ze maar een u . Bedankt allemaal!

Andere antwoorden (1)

Er staat waarschijnlijk μl en dat is de afkorting voor microliter. Duizend microliter is één milliter.

Toegevoegd na 5 uur:
milliter = milliliter
(Wat ziet dat er raar uit als je het correct schrijft, illili...).
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weeg je zulke kleine beetjes af vraag ik me dan af.....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Marleen
Héél voorzichtig !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij blijft er aan een haar al meer hangen.....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Valt wel mee.
Een cm3 is een mili liter. Een ul is een mm3. Een kleine regendruppel dus.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het zal inderdaad μl zijn. Ofwel vraagsteller heeft de μ voor een u aangezien, ofwel degene die de tekst heeft ingetypt wist niet hoe hij een μ moest maken en heeft daarom maar een u geschreven; dit is officieel gezien fout, maar wel heel gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh ja, dat valt wel mee...ik zag een mililiter alweer voor een kubieke milimeter aan.....
Ritsuka
9 jaar geleden
Microliter kun je met een entoog doen, dan blijft er een drupje in het lusje hangen
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.boomlab.nl/entoog-naald-1-l-ps-steriel-wit/itm/53693
tinus1969
9 jaar geleden
Meestal wordt dit in een lab niet met een entoog maar met een micropipet gedaan. 1 ul is een normale hoeveelheid in DNA labs. En ul is typisch luie manier van typen omdat je dan niet de μ niet in symbol hoeft op te zoeken. Hier zie je zo'n micropipet: http://www.pipetman.com/Pipettes/Single-Channel/PIPETMAN-Classic.aspx
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@tinus1969
Lui kan een reden zijn. Maar de gewoonte stamt al uit de tijd van de typemachines die de μ gewoon niet in de karakterset hadden. In de moderne maatschappij heb je met het toetsenbord van de gemiddelde mobile telefoon hetzelfde probleem.
Ritsuka
9 jaar geleden
ligt er aan wat voor onderzoek, bij mij worden die entogen gebruikt voor uitstrijken op plaat