Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat bedoelen ze in de scheikunde met 1ul?

In mijn boek staat : Breng 2 ul van de referentie- en monsteroplossingen op de kiezelgel HF(254) plaat. Wat is deze eenheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 mol?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat men ul schrijft bij gebrek aan het teken mu; zie mijn antwoord.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

een ul (dat schrijven ze zo, omdat het griekse letterteken mu niet bestaat). mu betekent micro, ofwel 1/1000 van een milliliter. Aangezien een milliliter (= 1 cc) water ongeveer 20 druppels bevat, is 2 ul ongeveer 1/10 druppel. een dergelijk kleine hoeveelheid kun je alleen met een micropipet opbrengen.
je laat dus een minuscuul druppeltje vallen op een plaat met kiezelgel; dit soort handeling komt voor bij heel gevoelige aantoonreacties en wordt ook in de microbiologie gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoelt dus 1/25ste druppel, neem ik aan? En ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met het feit dat de µ niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in het letterfont waarin ik deze tekst typ, is dit teken niet beschikbaar/ het bestaat dus niet in dit lettertype, net zo min als Russische, Arabische, Israelische, Koreaanse, Japanse...
en idd het is 1/25ste druppel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gebeurt er in jou lettertype dan als je op de µ-toets drukt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niets, want die toets zit niet op het toetsenbord. Geen idee of ik met ctrl of alt + toets zoiets kan maken, misschien is dat wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk ALTGR+M, bij ons staat de µ-toets tussen de ù-toets en de enter-toets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha, ik snap het. We kregen deze opdracht via de computer, dus aangezien de computer micro niet kent, schreven ze maar een u . Bedankt allemaal!

Andere antwoorden (1)

Er staat waarschijnlijk μl en dat is de afkorting voor microliter. Duizend microliter is één milliter.

Toegevoegd na 5 uur:
milliter = milliliter
(Wat ziet dat er raar uit als je het correct schrijft, illili...).
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weeg je zulke kleine beetjes af vraag ik me dan af.....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Marleen
Héél voorzichtig !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij blijft er aan een haar al meer hangen.....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Valt wel mee.
Een cm3 is een mili liter. Een ul is een mm3. Een kleine regendruppel dus.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het zal inderdaad μl zijn. Ofwel vraagsteller heeft de μ voor een u aangezien, ofwel degene die de tekst heeft ingetypt wist niet hoe hij een μ moest maken en heeft daarom maar een u geschreven; dit is officieel gezien fout, maar wel heel gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh ja, dat valt wel mee...ik zag een mililiter alweer voor een kubieke milimeter aan.....
Ritsuka
9 jaar geleden
Microliter kun je met een entoog doen, dan blijft er een drupje in het lusje hangen
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.boomlab.nl/entoog-naald-1-l-ps-steriel-wit/itm/53693
tinus1969
9 jaar geleden
Meestal wordt dit in een lab niet met een entoog maar met een micropipet gedaan. 1 ul is een normale hoeveelheid in DNA labs. En ul is typisch luie manier van typen omdat je dan niet de μ niet in symbol hoeft op te zoeken. Hier zie je zo'n micropipet: http://www.pipetman.com/Pipettes/Single-Channel/PIPETMAN-Classic.aspx
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@tinus1969
Lui kan een reden zijn. Maar de gewoonte stamt al uit de tijd van de typemachines die de μ gewoon niet in de karakterset hadden. In de moderne maatschappij heb je met het toetsenbord van de gemiddelde mobile telefoon hetzelfde probleem.
Ritsuka
9 jaar geleden
ligt er aan wat voor onderzoek, bij mij worden die entogen gebruikt voor uitstrijken op plaat

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding