Wanneer gebruik je zuur-basereacties in het dagelijks leven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
Reddie
9 jaar geleden
Net zo vaak als je de stelling van Pythagoras gebruikt.
Verreweg de meeste mensen kunnen hun hele leven zonder.
Een enkeling (als ik) gebruikt het vaak.

Antwoorden (4)

Als je munten wil schoonmaken of als je zelf priklimonade wil maken.

Zie: http://www.proefjes.nl/trefwoord/zuur-basereactie
9 jaar geleden
Bij het ontkalken van warmwatertoestellen : ketelsteen (de witte neerslag binnen in warmwatertoestellen) is een mengsel van calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat. Carbonaat (CO3--) reageert basisch : het kan protonen opnemen. Als je een warmwatertoestel ontkalkt, gebeurt dat met een zuur, bijvoorbeeld citroenzuur (liefst geen azijnzuur want dat maakt rubberen dichtingen kapot). Citroenzuur is zuur en reageert dus met het carbonaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In elk watermilieu waarin zich moleculen of ionen bevinden die zuur of basisch kunnen reageren. In zo'n geval zal de pH bepalen in welke vorm of verhoudingen deze deeltjes voorkomen en zodoende heeft de pH een heel belangrijke invloed op veel chemische processen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het koken - door het toevoegen van een zuur blijft je rode kool mooi rood in plaats van blauw. Meestal gebruiken we een appeltje, maar een paar druppels azijn mag ook. (Wil je blauwe kool dan kun je wonderen doen met een schepje bakpoeder ; maar het ziet er minder smakelijk uit)

Bij het wassen ; vooral je haar. Een alkali (basisch) om je haar te ontvetten , en daarna wat zuurs om de PH te neutraliseren. Je haar wassen met bakpoeder en (appel) azijn gaat dus uitstekend.

Bij het schoonmaken : alkalische stoffen (zoals soda) om te ontvetten, en zure stoffen om te ontkalken. (Azijn is prima)

Dat zijn zo'n beetje de dingen die ik echt dagelijks gebruik. En af en toe gewoon de leuke geintjes, zoals een ei in azijn doen tot de hele schaal is opgelost. Of iets wat roestig is in de cola leggen zodat het weer mooi gaat glimmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus
Als je je gaat interesseren en bezighouden met gezonde en natuurlijke voeding.
Het belangrijkste principe in een gezonde, natuurlijke voeding is het zuur-basenevenwicht. http://www.preventievegezondheidszorg.com/zuurenbasen.php