wat is het verschil tussen glucose en galactose?

Want, volgens mij zijn de isomeren gelijk aan elkaar. Dus ik zag het verschil niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.6K
Thecis
9 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt, het zijn isomeren. Echter de 3D constructie is net wat anders (2 hydroxygroepen die sterisch anders zijn). Hierdoor zijn het verschillende moleculen en zullen receptoren anders zijn. Een hele andere werking in het lichaam. Chemisch zullen ze niet veel verschillen (galactose is iets robuuster, daardoor hogere dichtheid, hoger smeltpunt en lagere oplosbaarheid), maar ze zijn vergelijkbaar.
Echter, biochemisch verschillen ze heel veel (doordat ze sterisch heel anders zijn).
tinus1969
9 jaar geleden
Jammer Thecis dat je dit niet als antwoord hebt gegeven. Want het is een betere recatie dan het antwoord heironder.

Antwoorden (1)

Galactose is een suiker die in het lichaam wordt opgenomen uit voeding. Het staat ook wel bekend als Aldohexose. Het is een monosacharide die voorkomt in melk-
producten (lactose) en suikerbieten. Het is ook aanwezig in de melkklieren en hersenen van dier en mens. Het is minder zoet dan glucose.

Voor de levering van energie aan het lichaam moet galactose worden omgezet in glucose. Dit gebeurt onder invloed van het enzym galactose-1-fosfaat uridyltransferase. Melksuiker (lactose) splitst onder invloed van lactase in het lichaam in glucose en galactose.
Amadea