Dat is niet in mensentaal uit te leggen. Daar zijn geen woorden voor.
Je kunt het namelijk met niets in onze macroscopische wereld vergelijken.
Dat geldt ook voor magnetisme, lading, massa etc.
Temperatuur is het enige dat we ons kunnen voorstellen, namelijk snelheid.
Reddie
9 jaar geleden
Hoi,

het woord gluon is afgeleid van de term voor lijm, denk aan het engelse glue.

Bij de elektromagnetische wisselwerking in een atoom vindt de interactie tussen de negatief geladen elektronen en positief geladen protonen plaats via fotonen. Zij zijn de dragers van de elektromagnetische kracht. Feitelijk zijn dit kleine stukjes elektromagnetisch veld. Dit idee van kleine stukjes wordt beschreven in de quantum theorie, die voortkomt uit een formule/hypothese die bedacht werd door Max Planck om een heel ander probleem in de Natuurkunde te fixen. Hij was zelf in de veronderstelling dat dit puur een wiskundige truck was die goed uitpakte, maar Einstein nam het als een Natuurkundig fenomeen en kon zo een experiment van Milligan verklaren, wat hij beschreef als het photoelektrisch effect. Dat was overigens 1 van zijn 4 of 5 miraculeuze artikelen die allemaal verschenen in zijn "wonderjaar" 1905.

Dus.. Het foton fungeert als krachtdrager tussen de elektrisch geladen deeltjes. Op dezelfde manier fungeert het gluon als de krachtdrager tussen de elementaire kerndeeltjes zelf, die bijeengehouden worden door een wonderbaarlijke kracht, de sterke kernkracht. Deze kernkracht werkt voornamelijk op de sub-nanoscopische schaal van de quarks.

Hoe werkt dat precies:
De quarks hebben een kleurlading (Rood, blauw en groen). Er zijn ook anti-quarks (met kleuren anti-rood etc). Ze kunnen overigens alleen maar voorkomen in groepjes die kleurneutraal zijn, dus 1 rood en 1 anti-rood (dat heet een meson), of rood, blauw, groen (dat heet een baryon, en met anti-quarks is het een anti-baryon). Het gluon is het "praten" van de quarks onderling. Het gekke is dat tijdens het praten de kleur wordt meegetransporteerd. Vergelijk het met elektrisch geladen deeltjes, dan zou het proton door een foton negatief geladen worden als het met een elektron "praat", en andersom. Het betekent ook dat gluonen onderling "praten", omdat ze zelf gekleurd zijn.
De sterke kernkracht is ook raar omdat hij sterker wordt bij grotere afstand. Dit werkt door tot ongeveer de afstanden in de kern.

Als je meer wilt weten kun je ook zoeken op internet, bijvoorbeeld gluonen, sterke kernkracht en quantum chromodynamica.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi geplakt uit wikipedia, maar hierin wordt niet beschreven hoe en op welke wijze de gluonen en quarks binden?