Petroleumether of ligroïne is een mengsel van lichte koolwaterstoffen, dat verkregen wordt door distillatie van ruwe aardolie. De samenstelling en het kookpunttraject varieert van producent tot producent. Typisch betreft het koolwaterstoffen met vier tot twaalf koolstofatomen, zoals n-pentaan, n-hexaan en benzeen en kookt het mengsel tussen 20 en 135°C (meestal tussen 25 en 65°C). Het is dus chemisch gezien geen ether, wel een mengsel van (hoofdzakelijk) alkanen. Andere benamingen van petroleumether zijn onder meer nafta met laag kookpunt, petroleumbenzine, wasbenzine of gewoon benzine.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumether)

Aangezien je niet altijd reproduceerbaar kan zijn met petroleumether, kan je beter MTBE gebruiken. Maar wat wil je extraheren? Dat is nog wel het grootste punt. Wil je 3-pentanol scheiden van water? Wat is het volledige idee. Dan kan er pas een echt goed antwoord gegeven worden. Nu is het antwoord beperkt omdat de omschrijving beperkt is.
Thecis
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hebben afvalwater van een bedrijf gekregen. het afvalwater is verontreinigd met 3-pentanol. 3-pentanol willen we dus d.m.v. extractie zoveel mogelijk verwijderen uit het afvalwater. Voor de extractie moeten we een keuze maken tussen MTBE of petroleumether als oplosmiddel. Nu is mijn vraag welke stof kan ik als beste als oplosmiddel gebruiken voor de extractie en waarom?
Thecis
9 jaar geleden
Ach...
Houd er rekening mee dat MTBE in water oplosbaar is... Wegens de grondwatervervuilende rol van methyl-tert-butylether is de stof inmiddels in 16 van 52 staten in de Verenigde Staten verboden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Methyl-tert-butylether). Dus in dit geval heb je (denk ik) weinig keus en moet je petroleumether gebruiken. Neem eerst een test-hoeveelheid voordat je de bulk gaat aanpakken. Dan kom je niet zomaar voor verrassingen te staan...