Is de invalhoek bij het breken van licht in een stof altijd hetzelfde aan de andere kant de uitvalshoek van de stof?

Ik heb de hoek van de lichtstraal van de normaal af gemeten. Ik heb hierna de eerste uitval hoek berekent in de stof. Nu komt het licht er aan de andere kant weer uit maar is deze hoek dan hetzelfde als de hoek waarmee de lichtstraal in de stof uit gaat (vanaf de normaal gekeken). De stof is driehoek vormig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vond deze afbeelding.

Maar volgens mij moet dan wel gelden dat het om een gelijkbenige driehoek gaat en dat die lichtstraal evenwijdig loopt met de onderkant van die driehoek. Anders lijkt het mij dat die β-hoeken niet gelijk aan elkaar worden, waardoor de hoeken α ook niet meer gelijk zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zoals te zien is in die ongelijkbenige driehoek. Die puntjes zijn dan niet gelijk aan elkaar, waardoor die kruisjes ook niet gelijk aan elkaar kunnen zijn (deze is niet helemaal netjes getekend, maar die hoeken tussen de lichtstraal en de normaal zullen toch verschillend zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Bij driehoeken niet. Bij evenwijdige inval en uitvalsvlakken wel.
Dit zie je heel mooi bij een prisma waar je licht uiteen laat vallen; Het licht komt er evenwijdig in maar komt er afhankelijk van golflengte onder een andere hoek uit;