Wat moet ik me voorstellen met 3,5 terra-(electronen)volt?

Ik weet wel wat terra is en ook wat volts zijn,maar wat zijn terra-electronenvolts

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Een eV, elektronvolt, is een maat voor energie. Dat staat uitgebreid beschreven in het wikipedia-artikel in de Bron.

Het (geladen) elektron wordt versneld door een spanningsverschil. Omdat het elektron negatief is, wordt het aangetrokken door de positieve pool.

Eén elektronvolt is de energie die een stilstaand elektron krijgt als het wordt aangetrokken door een positieve pool waarop een spanning van 1 Volt staat.

Een Tera (niet Terra!) elektronvolt is een miljoen keer een miljoen (ofwel: een biljoen) elektronvolt. Dat is een 1 met 12 nullen erachter.

Hoeveel dat is, is moeilijk voor te stellen. In principe is het niet zo heel veel - als je het uitdrukt in de Calorieën van voedsel, is het ongeveer 0,134 miljoenste Calorie.

Die energie zit echter in een miniscuul deeltje, een deeltje dat kleiner is dan de meeste atoomkernen. Voor één zo'n deeltje is dit een gigantische hoeveelheid energie. Zó veel, dat er een gat in je lichaam zou worden geblazen als je in de deeltjesbundel zou gaan staan.

Omdat het zoveel energie is, zijn er op diverse plekken in de tunnel speciale deeltjes-opvangblokken geplaatst. Mocht de bundel niet meer onder controle kunnen worden gehouden, dan laten ze de deeltjes rechtdoor vliegen, waardoor ze dus de rand van de ronde tunnel zouden raken. Om schade te voorkomen, staan daar grote blokken metaal die de deeltjes in zo'n geval opvangen.

Die grote blokken metaal smelten dan subiet, zo hoog is de energie van de bundel. Maar dat is niet erg, die blokken kun je vervangen. Beter dat, dan schade aan de apparatuur in de tunnel.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat als je het aanraakt je gewoon dood bent, het is vele malen krachtiger dan je je voorstelt. Het is gewoon geconcentreerde bliksem

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar meer uitleg vindt je hier http://www.kennislink.nl/publicaties/surfen-op-plasma
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bliksem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die krachten komen voor met dit verschijnsel in ons zonne stellsel, wat is de vraag?
terra is duizend, volt is een spannings eenheid. dus 3500 volt, dat is ongeveer genoeg je ipod en een doodstraf en nog een ipod met zon kleurenschermpje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet een miljoen? even verder zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 biljoen zelfs http://nl.wikipedia.org/wiki/Tera
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
reageerde op jeroen, zag jouw reactie pas toen mijn reactie al geplaatst was.
Een electronen-volt (eV) is maat voor energie.
1 eV staat gelijk aan de hoeveelheid energie van 1 foton van licht. Andere vormen van straling hebben veel meer energie.

1.000 eV = Kilo electron volt
1.000.000 eV = Mega electron volt
1.000.000.000 eV = Giga electron volt

1.000.000.000.000 eV = Terra electron volt

1.000.000.000.000.000 eV = Peta electron volt
1.000.000.000.000.000.000 eV = Exa electron volt
1.000.000.000.000.000.000.000 eV = Zeta electron vol

Dus bij 1 terra electron volt moet je je een heleboel electronvolts voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt niet. Elk foton heeft een andere hoeveelheid energie. Een foton langgolvige radiostraling heeft weinig energie, een foton infrarood licht al wat meer, een foton rood licht nog meer, enzovoort, via blauw licht, UV-licht, röngtgenstraling en gammastraling. Steeds wat meer energie per foton.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt steeds spannender , nog even en wie begrijpt wie.
tera betekent 10 tot de macht 12. Dus: 1.000.000.000.000. Hier dus 3500.000.000.000 Volt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet 'terra' en heeft dus niets met 'aarde' te maken. De juiste schrijfwijze is 'tera' en uitspraak 'teera of téra' als je wil. Tera (T) staat voor een biljoen maal (10^12) iets en komt na giga (miljard maal, 10^9) en vóór peta (triljoen maal, 10^15). 1 TeV is dus een biljoen elektron-volt, zowat de energie die een deeltjesversneller bereikt.
een jaar geleden