Wat is MonteCarlo simulatie in mensentaal?

Ze zijn daar nu mee bezig op Cern, om een derde poging te laten slagen.Ik heb de uitleg gelezen maar ik begrijp het niet helemaal.Het is zoals een soort kansberekeing met getallen maar dan toch weer niet helemaal.Wie kan het uitleggen zodat een simpele geest het ook begrijpt?Is het zo een beetje zoals een motor proberen op te starten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Een prima beschrijving vind je in de Bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het komt erop neer dat je iets wilt simuleren (doorrekenen), maar het resultaat is sterk afhankelijk van je beginkeuzes. Dan kun je gaan doorrekenen, maar de uitkomst zegt dan niet zoveel: had je een nét even iets andere beginsituatie genomen, dan had je een totaal andere uitkomst gekregen.

Wat je dan doet is: alle beginmogelijkheden volgens een geschikt toevalsprincipe kiezen, en 100 duizend keer doorrekenen waar je dan op uit zou komen.

Als nu 90% van die 100 duizend uitkomsten ongeveer hetzelfde zijn, dan weet je dat die uitkomst het meest waarschijnlijk is.

Deze manier van rekenen wordt Monto-Carlosimulatie genoemd vanwege het toevalsprincipe waarmee de beginwaarden worden gekozen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Monto-Carlosimulaties worden bijvoorbeeld veel gebruik voor het bepalen van de weersverwachting.

Je neemt de huidige temperaturen, wolkenverdelingen en windsnelheden, en je rekent uit wat het weer over drie dagen zal zijn.

Vervolgens doe je dezelfde berekening nog een paar duizend keer, steeds met iets andere temperaturen, wolkenverdelingen, windsnelheden, enzovoort.

Als al die berekeningen erop uitkomen dat er over drie dagen een storm zal opsteken, dan kunnen we ervan uitgaan dat dat ook zal gebeuren.

Als de berekeningen het niet met elkaar eens zijn, zal het KNMI zeggen dat de verwachting "erg onzeker" is.
Cryofiel