Hoe kan het dat er in spa of andere frisdranken met prik steeds weer nieuwe belletjes opkomen?

Kijk maar eens naar een glas spa, er komen steeds nieuwe bubbeltjes uit het niets die naar de oppervlakte schieten, hoe kan dat??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Gewoonlijk als je een glas inschenkt is dat spul op koelkast temperatuur en koud water kan meer gas bevatten dan warm water. Je glas warmt echter geleidelijk op dus moet er steeds wat meer koolzuur ontsnappen. Als je het in een pannetje op het gas opwarmt gaat het even veel heftiger borrelen tot alle koolzuur er uit is. Dan borrelt het pas weer als het water gaat koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

die bubbeltjes komen niet uit het niets, dat is koolzuurgas dat is opgelost in de frisdrank. Dat oplossen kan voor een klein deel onder normaal atmosferische omstandigheden, maar in de hoeveelheden zoals in frisdrank kan dat alleen maar onder hoge druk.
Als je de fles openmaakt, komt er ineens veel koolzuurgas vrij, omdat de druk die in de fles zit opeens wegvalt.
Daarna schenk je het in, en zal het koolzuurgas langzamerhand uit oplossing gaan. Na verloop van enige tijd is 'alle prik' echter uit je glas.
itsme