Stijgt de zeespiegel als het ijs op de noordpool smelt?

Mijn leraar zegt dat de zeespiegel niet stijgt als het ijs op de noordpool smelt omdat het een drijvende ijs berg is en als het ijs smelt dat het volume dan het zelfde zou blijven.

in mijn ogen zou dit kunnen kloppen als het water zoet water zou zijn, maar aangezien dat het zout water is denk ik juist dat dit niet opgaat.

Toegevoegd na 1 uur:
heb een berekening toegevoegd(zie afbeelding) klopt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ah, ha, hier duikt de wet van Archimedes weer op.
De Wet van Archimedes luidt: "Een in een vloeistof gedompeld lichaam ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof". Als bewezen wordt dat het volume van het verplaatse zeewater gelijk is aan het volume van het gesmolten ijsblok, dan zal het zeewaterniveau niet stijgen of dalen.
Bij een drijvend ijsblokje is er evenwicht: dus het gewicht van het ijsblok is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
Het gewicht van het ijsblok bedraagt: Volume ijsblok * s.m. ijs in kg.
Het gewicht van de verplaatse vloeistof bedraagt: Volume verplaatst zeewater * s.m zeewater in kg.
Hieruit volgt; Volume ijsblok * s.m. ijs = Volume verplaatst zeewater * s.m water.
Als het ijsblokje smelt blijft de massa behouden. De massa van het ijsblokje is: Volume ijsblok * s.m. ijs. Door het smelten verandert de dichtheid tot de s.m. van het zeewater en neemt het volume af. Het nieuwe volume bedraagt: Vol. gesmolten ijsblok = Vol ijsblok * s m.ijs / s.m.water. Maar dat is precies gelijk aan vol. verplaatste zeewater ! Dus past het smeltwater precies in het volume dat door het ijsblokje verplaatst werd. Een moeilijkheid bij de bovengenoemde formulering van de Wet van Archimedes is vaak de betekenis van de term "verplaatste vloeistof". Hiermee bedoelt men het volume onder de vloeistofspiegel dat door het gedeeltelijk ondergedompelde lichaam ingenomen. Als je de proef probeert uit te voeren, zul je merken dat het water vroeger of later even zakt en stijgt. Dat komt omdat water tussen 0 en 4 graden Celsius krimpt, en daarboven uitzet. De bovenstaande redenering geldt dus alleen bij constante temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, door het smelten van het ijs op de Noordpool stijgt de zeespiegel geen MM. Dit daar je over drijfijs spreekt. Je leraar heeft dus 100% gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zakt…

Je leraar heeft geen gelijk, door het smeltende ijs op de Noordpool daalt de zeespiegel…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Experimentje: Doe in een volledig gevuld glas (zout)water een (zoutwater)ijsblokje en kijk wat er gebeurt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de noordpool geen verandering omdat het drijfijs is!

Ingewikkeld gezegd. Drijfijs ligt voor circa 90% in het water, waardoor het water wegduwt. De waterverplaatsing door drijfijs is gelijk aan de massa van dat ijs. En de massa van het ijs wordt omgezet in via de massa van water in water. Dus geen verandering.

Let op: smelt het landijs op de zuidpool dan wordt het Limburg aan de de Noordzee!