Er zijn veel verschillende gipsen, dus daar kan al verschil in zitten.

ik heb een paar verschillende gipsen op een rijtje gezet:

Gipssoort Gips/aantal L. Toepassingsgebied

Komet 1.33/1 voor hobby doeleinden

Vigo 60 1.61/1 keramische gietvormen

Hartform 2.50/1 keramische moedervormen, beelden

Elfenbein 3.00/1 gipsbeelden, ornamenten
9 jaar geleden
Hard worden kan gips zelfs onder water, toevallig vorige week vergeten mijn troffel schoon te maken en die lag onderin een kuip met water. Het gips hierop was gewoon hard geworden.

Uiteindelijk zal het water verdampen en zal de gips hard worden, alleen teveel water doet wel enorm af aan de kwaliteit van het gips.