Als een vliegruig sneller gaat dan het geluid hoor je hem niet aankomen. Hoe komt dat??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies wat je zegt, de bewegingen van de lucht (het geluid) gaat langzamer dan het vliegtuig zelf.
Cryofiel
9 jaar geleden
Inderdaad. Een vliegtuig dat sneller vliegt dan het geluid, vliegt sneller dan het geluid dat je nodig hebt om het te kunnen horen. Het vliegtuig is dus het eerst bij je, pas daarna komt het trage geluid er eindelijk eens achteraan.

Het beste antwoord

Als het vliegtuig niet sneller gaat dan het geluid, dan bereik het geluid die het vliegtuig maakt jou eerder dan het vliegtuig. Maar gaat die sneller, dan is het vliegtuig er eerder.
Dat effect lijkt een beetje op een boot die door het water vaart. De golven van de boot komen als een V vorm achter de boot, en de boot is er eerder dan die golfjes.

Alleen met geluid zijn het niet golven van water maar geluidsgolven.

http://academic.greensboroday.org/~regesterj/potl/Waves/Doppler/doppler2.gif
Daar is die niet sneller dan het geluid.

http://academic.greensboroday.org/~regesterj/potl/Waves/Doppler/doppler5.gif
Daar is die wel sneller dan het geluid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mooie gifjes !
Dikke plus !

Andere antwoorden (1)

Als je er even over nadenkt is het eigenlijk heel logisch. Omdat hij sneller gaat dan het geluid vliegt hij dus voor het geluid uit. Hij bereikt je dus eerder dan het geluid dat er achteraan komt.