hoort de uitvinding van de proportionaalpasser van Galileo Galilei bij het vak natuurkunde?

bij wikipedia staat van wel, maar het hoort denk ik meer bij wiskunde etc. en misschien dat iemand mij een begrijpelijke uitleg of handleiding van dit voorwerp geeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Nee, de passer hoort bij de wiskunde en dat staat ook op wikipedia. Er staat alleen geen duidelijke functie van wat de passer allemaal kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent niet helemaal goed geinformeerd, de uitvinding komt op naam van Mordente en is een wiskundig instrument waarmee je analoog berekeningen kan uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een proportionaalpasser is een uitklapbaar instrument voor het uitvoeren van wiskundige berekeningen. Op de benen zijn aan weerszijden, naast een gewone lineaire schaal, allerlei rekenkundige, goniometrische en andere wiskundige schalen gegraveerd.
De uitvinding wordt toegeschreven aan Fabrizio Miordente, maar Thomas Hood en Galileo Galilei komen ook in aanmerking.
Dit instrument werd ook nog de evenredigheidspasser genoemd. De eerste dateert van 1597 . Die zag eruit als een tweetal metalen linialen die door middel van een scharnieras met elkaar verbonden waren. De linialen stonden vol getallen en schaalverdelingen. Het bevatte schroeven en een eraan te bevestigen boog om de passerarmen in vrijwel iedere hoek open te houden. In 1599 functioneerde de vinding na een aantal aanpassingen als een zakrekenmachine avant la lettre, waarmee o.a. vierkantswortels en derdemachtswortels konden worden getrokken, samengestelde interest of wisselkoersen konden worden berekend en de juiste lading voor ieder kaliber kanon kon worden bepaald. De passer is twee eeuwen lang een onmisbaar hulpmiddel geweest voor technische berekeningen. Galilei leerde zijn studenten aan hoe ze met het ingenieus toestelletje moesten werken en schreef later nog een handleiding als cursusmateriaal.
Deze zijn vooral bedoeld voor toepassingen door bouwkundigen en kartografen, maar ook anderen vonden wat van hun gading.
Zo konden kanonniers er de gewichten van kogels van verschillende materialen en doorsneden op aflezen.