Hoe maak je een juiste stoffenreactievergelijking bij ionisatiereacties?

Ik ken zelf niet veel van chemie maar mijn broer heeft een probleem. Kan iemand mij uitleg geven hierover? Zijn vraag gaat voornamelijk over waar je extra een 2 of een 3 moet zetten om de vergelijkingen te laten kloppen.
Dus moet je bijvoorbeeld 2S- schrijven of moet je S2- zetten? Hij ziet niet waarom je de ene keer de 2 voor de S schrijft en de andere keer de 2 bij de lading zet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je het cijfer ervoor zet betekent dat dat er 2 aparte deeltjes zijn elk met die lading, bijvoorbeeld: 2 Na+ Natrium is dus eenwaardig en je hebt er bijvoorbeeld 2 van nodig om met tweewaardig sulfaat te binden: 2 Na+ + SO4-- --> Na2SO4 SO4-- is een andere vorm om SO4 2- te beschrijven, maar vanwege het ontbreken van superscripten in dit soort berichten lijkt mij het minder verwarrend de eerste vorm te gebruiken. Als het cijfer bij de lading staat dan betekent dat dat dat de waarde van de lading is. Bijvoorbeeld: Mg2+ of Mg++ Magnesium is dus tweewaardig: Mg++ + SO4-- --> MgSO4 Verder is het niet moeilijk vergelijkingen te laten kloppen. Zowel in het linkerlid als in het rechterlid moeten er evenveel van elk atoom zijn terug te vinden en ook de som van de ladingen moet gelijk zijn. Wil je weten welke lading een atoom zou kunnen krijgen bij ionisatie dan zal je moeten nagaan hoeveel elektronen het atoom moet opnemen of afstaan om de edelgasconfiguratie te bereiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100