Zuurstof dankt zijn naam aan de (onjuiste) opvatting van Lavoisier dat alle zuren dit element als essentieel bestanddeel zouden bevatten. Als voorbeeld van een uitzondering noem ik zoutzuur (HCl) dat geen zuurstof bevat.Volgens wikipedia dacht de ontdekker van zuurstof dat het nieuwe element nodig was om zuren mee te maken.
fremar
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Conclusie, zuurstof is dus helemaal niet zuur.
Plus.

Andere antwoorden (1)

Formeel gesproken is zuurstof neutraal (niet zuur en niet basisch).
Een zuur kenmerkt zich door waterstofionen (H+) die zich in een waterige oplossing met H2O binden tot H3O+ (het hydroniumion).
Het tegengestelde is een base, die zich kenmerkt door OH- ionen in de oplossing.