Wat is het verschil tussen een composiet en een legering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.7K
Antoni
9 jaar geleden
Een composiet bestaat uit verschillende stoffen, een legering bestaat uit verschillende metalen.

Antwoorden (2)

Een composiet is een materiaal dat is opgebouwd uit verschillende componenten. Vaak worden hiermee vezelversterkte kunststoffen bedoeld. De vezels zorgen voor het overbrengen van trekkrachten en de matrix (vaak een kunststof) houdt de vezels samen en zorgt voor het overbrengen van drukkrachten en schuifspanningen. Bekendste vezels die in composieten verwerkt worden zijn glasvezel, aramide (twaron en kevlar), koolstofvezel en recent ook nanotubes. Daarnaast worden ook natuurlijke vezels als vlas of hennep in composieten toegepast.

In de metallurgie is een legering een vast mengsel van een metaal met een of meer andere elementen, veelal andere metalen in het geval van een intermetallische verbinding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een composiet materiaal is opgebouwd uit laagjes van verschillend materiaal en/of verschillende structuren B.v. een vezels op honingraat structuur en daarbovenop een deklaag.
Composietmateriaal kan lagen van zowel metaal als kunststof bevatten.

Een legering is altijd een mengsel van metalen. (Dus geen laagjes, maar een écht mengsel) B.v. koper en zink om zo messing te maken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix