Wat gebeurt er als je een boot maakt van superhydrofobische materialen?

Heb je dan minder weerstand? Of zinkt je boot eerder?
Graag antwoord met redenatie.

Toegevoegd na 24 seconden:
Bron: http://www.iflscience.com/technology/superhydrophobic-material-developed-makes-water-bounce-ball

Toegevoegd na 23 uur:
Reactie: er zijn zoveel verschillende antwoorden, wat is nu daadwerkelijk de beste uitleg?
Antwoord hierop graag in de reacties i.p.v. als nieuw antwoord (om verwarring te voorkomen).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ter info: Redenatie is een negatieve redenering. 1. Boot = voorwerp dat drijft op het water doordat het minder weegt dan het water dat het verplaatst. 2. superhydrofobisch materiaal = materiaal dat water afstoot (letterlijk: angst voor water) Het zinken uit 1. heeft niets, maar dan ook niets te maken met eigenschap 2. Het enige verschil dat het uitmaakt is het contact op het vlak van het onderste deel van de boot die in het water zinkt. Wat je wil vragen is dus of hydrofobische materialen beter 'glijden' dan niet, maar hier vraag je eigenlijk of de kleur geel tussen 2 en 5 ligt qua zuurtegraad... Als je een boot maakt van superhydrofobische materialen, kun je gewoonweg stellen dat de boot NIET NAT wordt. Meer niet. De redenering is vanuit de eigenschap watervrezend/afstotend dringt het water niet door, omdat de moleculen geen verbinding aangaan door een ander type elektrische lading dan water. Met hydrofiele materialen zou je het omgekeerde krijgen. Als je een boot sneller wil laten gaan, moet je eerder gaan zoeken in de rubriek "coatings" en aerodynamica (zowel in het water als bij hoge snelheden ook het gedeelte tegen de lucht).

Aangezien hydrofobe materialen water afstoten, zullen de materialen van de boot ook het water afstoten. Maar als de boot water afstoot betekent dat dat de schroef van de boot niet in het water komt. Dus kan je via de schroef geen snelheid behalen. Als je een zeilboot zou hebben, zou je inderdaad minderweerstand hebben en ga je dus harder. Maar waarschijnlijk stuitert je boot dan op en neer zoals de waterdruppel uit je link.

Er zal nauwelijks een verschil te merken zijn. De reden is heel simpel: de hydrofobe materialen zullen het water afstoten, maar uiteindelijk kan de boot ook niet in het luchtledige blijven hangen en zal toch net zo lang in het water blijven zakken tot er voldoende draagkracht is. Net zoals dat met een gewone boot gebeurd. Uiteindelijk blijft de wet van Archimedes gewoon overeind: de hoeveelheid opwaartse druk is gelijk aan die van de verplaatste vloeistof. Dus of je een boot maakt van hydrofobe materialen of niet, hij zal even diep liggen en dus evenveel weerstand door waterverplaatsing ondervinden. Er kan een kleine fraktie verschil zijn omdat de wrijvingsweerstand wat anders is, maar dat zijn verwaarloosbare verschillen.

Dat is iets dat je alleen proefondervindelijk kunt vaststellen. In de praktijk zijn bevochtiged oppervlakken efficienter dan oppervlakken met was of teflon. Dit waarschijnlijk vanwege microturbulentie. Turbulentie kan niet goed genoeg worden beschreven om er iets zinnigs over te zeggen zonder experimenten te doen. In de praktijk moet je de beschermende was van een roeiboot halen voordat je aan een race begint.

Het materiaal van de boot zal waterafstotend zijn. Je boot zal hierdoor dus niet zinken als je 'm in het water dropt. De boot zal echter vrij zwaar zijn. De zwaartekracht zal de waterafstotende krachten dus overwinnen. En het water zal dus toch de boot raken. Wanneer je dan met je boot gaat varen passeer je allerlei rommel en vuiligheid in het water. Aangezien de boot nog steeds waterafstotend zal zijn zal het water niet de plaats proberen innemen van de vuiligheid die het oppervlak van de boot raakt. Na een tijdje krijg je dus een 'film' van vanalles en nog wat behalve water tussen het water en je boot. Dus niet minder weerstand, integendeel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100