Hoeveel lichtsterkte toenemen door gebruik van spiegels of kristallen?

Ik zag ergens dat door kristallen in sneeuw de weerkaatsing van zonnelicht met 90% kan toenemen. Water laat dit door.
Reden dat er grotere kans is op zonnebrand.
In winkels wordt vaak kap met spiegels er in gebruikt voor extra licht.

Zijn daar grenzen aan?

Toegevoegd na 1 dag:
Er zitten veel meer aspecten vast aan zoiets als licht. Het is zo'n beetje de bron van alles.
Ik kan het echter niet goed formuleren. Vooral de link tussen energie opwekken met licht, warmte en beweging. En dat is dan nog maar een fragment.
Met dank voor alle antwoorden tot nu toe.

En hoe zit het dan met bliksem? Hoeveel licht, energie en beweging is dat? (Maar misschien is dat een andere vraag. Stel ik dan wel een andere keer.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, daar zitten geen grenzen aan. In de Mojave woestijn in Californië hebben ze 173.500 spiegels neergezet. Het licht komt samen bij een aantal Power Towers. Daar krijg je dan 1.000.000 MW aan energie van per jaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivanpah_Solar_Power_Facility
escape
10 jaar geleden
Beste Blij,

Hoewel het eerste antwoord bijna juist is, is er toch een limiet. Je kunt namelijk nooit meer licht reflecteren dan er door de bron (zon) is uitgezonden.
Een tweede limiet is dat de temperatuur in het brandpunt van je reflector nooit hoger kan zijn dan de temperatuur van de bron.

Als je met een brandglas op een stuk papier schijnt dan kun je dat papier tot ontbranding brengen. Je zou denken dat als je je brandglas maar groot genoeg maakt met een zeer klein brandpunt dat je dan misschien hoger uit zou kunnen komen dan de temperatuur van de bron maar dat is niet zo.

Groet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begin je vraag geloof ik te begrijpen. Waar je naar toe wilt is de ontwikkeling van een perpetuum mobile. Dat is zeg maar een machine die zijn eigen beweging opwekt en daar waar mogelijk ook nog wat extra energie bij opwekt.
Kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile In jouw geval gaat het om licht en in veel andere gevallen om beweging. Maar voor beide geldt dat je nooit meer energie kunt opwekken dan de energie die je er in gestopt hebt. Helaas want dan was het energieprobleem opgelost. Het zal je dan ook nooit lukken om licht met een energie van 6 watt zodanig te reflecteren dat je meer energie krijgt. In het ideale geval met honderd procent rendement reflecteer je dan weer 6 watt. Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is. Groet.
Dat wordt bepaald door de mate van concentratie van het opgevangen licht, daar waar het licht geconcentreed wordt wordt het maximum bepaald door de mate van concentratie en de hoeveelheid te concentreren licht , gedeeld door het rendement van de geleiders of spiegels. Deze is niet 100% .
Bij lasers gebruikt men spiegels die soms meer dan 99.9% van een of enkele golflengten terugkaatst (dichroische spiegels), ze zijn echter niet breedbandig.
Oppervlaktespiegels die ook in lasersystemen gebruikt worden halen een reflectiegraad van 99% dus enig verlies in de lichtgeleiding , concentratie (door lenzen) en reflectie door grensvlakken in kristallen en spiegels heb je altijd.
Dit mondt dus uit in extinctie (uitdoving)) als de fotonenbron stopt en dat is al zeer kort daarna.Daarom bestaan er pulslasers die in femtoseconden pulsen, dit was niet mogelijk geweest als ze niet zeer snel doven. Omdat fotonen zelf geen massa hebben en geen formaat, kan de energiedichtheid in een punt (vrijwel) oneindig zijn.