Gepolariseerd licht. Wat is het verschil tussen de reflectie van een spiegel en andere reflecterende oppervlakten?

Wanneer je via een reflecterend oppervlak naar het scherm van je iPhone (ik weet niet of andere smartphones hetzelfde werken qua scherm) kijkt zie allerlei kleuren ontstaan. Hetzelfde effect gebeurd wanneer je door een gepolariseerde (passieve) 3D bril naar je iPhone scherm kijkt. Het licht gedraagt zich dan net zo. Zelfs als je het licht via je vingernagel laat weerkaatsen op je netvlies zie je dezelfde kleuren ontstaan.

Nog ingewikkelder: wanneer je een foto wilt maken van een iPhonescherm met bijvoorbeeld een webcam dan zijn deze kleuren wél weer te zien.
Andersom als ik met de ingebouwde cam in een iPhone een foto maak van mijn laptopscherm is effect niet waar te nemen.

Hoe komt het dat wanneer je via een spiegel naar je iPhone kijkt dat dit niet gebeurd? Hoe werkt deze zogenaamde polarisatie?

Wie verlost me met een antwoord? :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Enkele reflecterende oppervlakten waar ik het fenomeen mee heb ervaren:
Witte badkamertegeltjes. Glanzend leer. Gelakt hout. Glad kunststof.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ieder LCD systeem werkt OP BASIS van gepolariseerd licht.
bij een schuine weerkaatsing zal enige mate van polarisatie van op zich niet gepolariseerd licht ontstaan.
De LCD maakt gebruik van kristallen die tussen glasplaten zitten welke doorzichtige geleiders bevat. Het licht van de backlight wordt eerst door een polaroidfilter gehaald en valt dan pas door de LCD welke onder electrische invloed de hoek van de polarisatie kan veranderen.
Een door de LCD zelf teruggekaatste lichtstraal zal dus gepolariseerd zijn en de mate waarin icm de structuur van het raster (of beter matrix) in de LCD zal kleurschifting teweeg brengen (grating-effect), bepaalde golflengten worden wel of niet doorgelaten
welke afhankelijk is van oa. bovengenoemde factoren.
Als antwoord op je vraag, een loodrecht geraakte spiegel zal niet gepolariseerd licht ook niet gaan polariseren maar onder een hellinghoek zal dit gedeeltelijk al wel zo zijn (Brewster-Window) en dit geldt ook voor gewoon glas. Autovoorruiten polariseren wel degelijk duidelijk, het bestaat uit drie lagen optisch verschillende stoffen en de zon komt van boven, dit resulteert in een vrij intensieve polarisatie, met een echte polaroid-zonnebril zie je dat duidelijk, zo ook is de schittering in water deels gepolariseerd licht en bepaalt de hoek of je de schittering ziet of de bodem, als je zover kunt kijken. Polarisatie van licht kan dus vrij gemakkelijk ontstaan en geeft onder bepaalde omstandigheden kleurverschijnselen welke aan dichroische systemen doet denken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je mobiel werkt met een LCD of heel soms met oled.
De laatste soort zal niet veel polariserende effecten laten zien.
Een gemiddeledee smartphone staat dus garant voor leuke polarisatie-effecten als er anders gepolariseerd licht op valt.
Rest me te melden dat bv. suikeroplossingen in water een polariserend effect hebben, de polarisatiegraad is zelfs een indicator voor de suikerconcentratie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk zit er in je webcam een spiegeltje en in de cam van je iPhone niet waardoor je daar het effect niet ziet.

Een reflectie werkt eigenlijk hetzelfde als zo'n passieve 3D-bril: polariserend. Enkel de polarisatierichting evenwijdig met het oppervlak wordt weerkaatst. Dat is ook de reden dat je met een passieve 3D-bril door een venster kan kijken waar je zonder bril niet door kan kijken omdat er teveel licht wordt gereflecteerd.

Mogelijk is de spiegel waar je het fenomeen niet op hebt minder 'perfect' waardoor toch meerdere polarisatierichtingen worden weerkaatst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk is dubbele breking in het glazen scherm van je iPhone in het spel. Als er gepolariseerd licht op valt, kunnen daardoor kleurpatronen zichtbaar worden; deze hangen samen met (mechanische) spanningen in het scherm. Licht dat dat schuins gereflecteerd is, op water, glas, metaal etc. Is gepolariseerd.
Bekender zijn de gekleurde vlekken die je in autoruiten ziet als je door een polaroid zonnebril kijkt; alleen bij gehard glas, niet bij gelaagd glas. Gehard glas is voorgespannen; de inwendige spanningen veroorzaken dubbele breking.