Is LED licht voldoende om zonnecellen te voeden?

Is erg fel, maar letterlijk best wel koud licht. Ik vroeg me af of dit "onechte licht" toch voldoende is om een batterij via zonnecellen te voeden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, natuurlijk. LED-licht is helemaal geen 'onecht' licht. Het is gewoon licht. Alleen met een smal spectrum. Zonnepanelen zetten licht om in energie in het spectrum met een golflengte van 380 nm tot 750 nm. Dat zowat al het zichtbare licht.
Jouw LED straalt licht uit binnen deze grenzen. Alleen.... er komt uit een zonnecel slechts een fractie van wat je er in stopt. Een hele felle LED verbruikt 3 Watt en daar komt licht uit met een energie van ca. 1 Watt. In de zonnecel verlies je 90%, dus verwacht ik dat je 0,1 Watt overhoudt. Maar het werkt dus wel.
escape