Ja, ze kunnen elkaar uitdoven. Er zijn allerlei benaderingen van licht en de benadering met het meeste succes is die waarop het licht alle mogelijke omwegen volgt. Bij zo een omweg hoort dan ook weer een anderwe omweg en de paden doven elkaar uit. Normaal blijft dus alleen de kortste lichtweg over, maar de verschillende paden verklaren de patronen die je bij dubbele spleten en tralies ziet goed. De uitdoving is wel helemaal plaatselijk, de golven lopen als het ware door elkaar heen en alleen op bepaalde plekken heffen ze elkaar op. Google op QED voor de volledige theorie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat licht golven zijn, kunnen ze interfereren. Het is makkelijker voor te stellen met geluid: Er bestaat namelijk noise-canceling bij koptelefoons waarbij er een tegengeluid wordt geproduceerd tegen achtergrondgeluid. Dit geluid heeft dan een dal in zijn golfpatroon wanneer het andere geluid een top heeft. De golven heffen elkaar dan op: -1 + 1 = 0