Wat kun je met (d.m.v. transfo) hoogspanning afkomstig uit een hele lage spanning doen?

Ik zat me te bedenken: Stel je je hebt in het primaire deel een batterijtje van 3 Volt. Door middel van een transformator maak je hier 1500 Volt van. Hier rijden bijvoorbeeld treinen op. Dit kan niet met deze spanning omdat dit vermogen volgens mij iets met het vermogen heeft te maken. Dus niet óf het kan, maar waarom kan dit niet?

Nog een voorbeeldje: Zou je iemand kunnen doden wanneer je met een transformator een spanning van 3 volt , 10000 Volt maakt?
Want je U=10.000 Volt , R=30.000 Ohm (droge huid) --> I=10.000/30.000 = 0,33 Ampère (dodelijk).

(Is dit voorbeeld reëel?)

Zo ja: Waarom kun je met 3 volt wel een mens doden, maar geen trein laten rijden?

Alvast Bedankt!

Groeten
Matthijs

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je geeft zelf al het antwoord: het vermogen speelt een rol.

Ik zal proberen dit te verduidelijken zonder al te veel op formules terug te vallen.
Bedenk dat de elektronen de dragers van de energie zijn en dat de spanning een maat is voor hoe gráág deze elektronen zich verplaatsen.

Van een batterij (gelijkstroom) is het trouwens niet eenvoudig dit te transformeren, maar laten we er even vanuit gaan dat dat wel lukt: je batterij levert de 1500 volt waarmee je een trein aan gaat drijven.

Puur theoretisch lúkt je dat ook ! Alleen is de batterij zo snel leeg dat je in de praktijk aan de trein niets zal merken. Het aantal elektronen in het batterijtje is zo weinig dat dat batterijtje gewoon de energie niet kan leveren om al die tonnen staal in beweging te krijgen.

Je voorbeeld met het bestoken van iemand met 10000 Volt is een apparaat wat we (afgezien van de exacte voltages) allemaal kennen: de teaser (of in een andere vorm het schrikdraad-apparaat in de wei)
Dat zijn apparaatjes die met kleine batterijtje of accu's flinke spanningen genereert.

Maar ook hier geld de wet van het vermogen: er kunnen maar zoveel elektronen geleverd worden. Het aantal ervan is zo laag dat het batterijtje zo snel uitgeput is dat er weliswaar kortstondig een flinke stroom- en spanningspiek geleverd wordt echter voordat die gevaarlijk wordt, dan wordt die piek al afgebroken.

Voor de volledigheid: zowel het schrikdraadapparaat als de teaser hebben aanvullende elektronische beveiligingen die voorkomen dat hun stroomstoten écht dodelijk worden. Zonder deze zou, wanneer het verkeerd uitpakt, een batterijtje best wel eens lang genoeg lading afgeven die dodelijk uitpakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank, erg helder!