Waardoor zitten de elektronen van bijv ijzer losser dan die van hout waardoor deze beter geleid?

erotisi
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In hout zitten duizenden verschillende stoffen/moleculen. Tussen al die stoffen vindt constant overdracht van elektronen plaats, maar niet zomaar willekeurig. Dat gebeurt heel precies, elektron voor elektron, want hout groeit en leeft. Elke elektronoverdracht heeft een specifieke functie.
Ijzer leeft niet. Daar heeft het elektronenstransport geen bepaalde functie. Die elektronen zitten gewoon wat "losser" om de kern, en kunnen naar willekeur van het ene naar het andere atoom overstappen. Eigenlijk behoren de buitenste elektronen in ijzer niet eens bij een bepaald atoom. Zet je er een elektrische spanning op, dan lopen ze gewillig met het spanningsveld mee.
Reddie
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
weet je ook hoe het komt dat de elektronen wat losser zitten om de kern?
Reddie
10 jaar geleden
Elektronen zitten losser om een kern naarmate de kern groter is (meer protonen bevat).
De buitenste elektronen zitten dan op grotere afstand van de kern. Bovendien zit er dan al een grote elektronenwolk om de kern, waardoor de positieve kernlading sterk wordt afgeschermd.
Verder is het zo dat metaalatomen dicht op elkaar in atoomrooster zitten, zo dat elektronen zeg maar met een klein wipje naar een ander atoom kunnen springen. De thermische energie is al voldoende om ze dat wipje te laten maken.
Levend materiaal zoals hout bestaat voor het grootste deel uit Koolstof, Zuurstof en Waterstof. Met nog Stikstof, Fosfor, Zwavel, etc.
Dat zijn allemaal kleine atomen met dus strak gebonden elektronen.
Bovendien zitten die niet in compacte kristalstructuren, maar in langgerekte en cyclische moleculen. Daar is wel uitwisseling van elektronen (chemische reacties) maar gestuurd door nauwkeurig geregelde processen.