Het is afhankelijk van het soort radioactiviteit die is vrijgekomen. De halfwaarde tijd is een belangrijk instrument.

Dwz hoe lang duurt het voordat de hoeveelheid straling is gehalveerd. Dat kan heel erg varieren van een aantal seconden tot jaren.

Zo kun je bepalen wanneer de grens bereikt wordt dat de hoeveelheid en aard van de straling niet meer schadelijk is voor mensen / dieren / gewassen en wanneer een plek weer bewoonbaar wordt.

Van Wikipedia
"De radioactiviteit op de plaats van de ontploffing neemt zeer snel af. Wanneer een atoomwapen in de lucht is ontploft zal de omgeving al snel weer "schoon" zijn. Het kostte de Amerikanen enige dagen na de ontploffingen in Hiroshima moeite om nog verhoogde radioactiviteit op de grond te meten. De gevolgen van de fall-out, in het ernstigste geval binden radioactieve deeltjes van de bom zich aan stof uit de grond, zijn bijzonder gevaarlijk maar ook deze effecten nemen snel af."

Onderstaand meer informatie:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

in japan zijn ook nog heel lang misvormde baby's geboren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Bophop;

In de onderstaande link kun je lezen dat het met stralingsgevaar op zich 'nog wel meevalt', maar vergeet niet dat de bommen op Hiroshima en Nagasaki naar moderne maatstaven maar kleintjes waren.
Wel kunnen de gevolgen van blootstaan aan straling zich vaak op de langere termijn openbaren, zie de Japanse bommen, de Franse proeven in de Stille Oceaan, de soldaten die in Nevada als proefkonijn hebben gediend; vaak na tientallen jaren zie je pas de echte gevolgen van krenexplosies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gebied zelf is tijdelijk onbewoonbaar, maar veel van de straling wordt door de wind weggevoerd. De radioactiviteit is niet iets dat aan het aardoppervlak vastplakt. Hiermee is snel een veel groter gebied gemoeid.

Ten tijde van Tsjernobil (1986) werd ook verhoogde radioactiviteit in Nederland gemeten, want de wind voerde het radio actieve stof gewoon over heel Europa heen.

Wel is ten tijde van de explosie de radioactiviteit het hoogst. Als je dan in de buurt bent, loopt je het grootste risico.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
loopt je? Is niet een van de trucjes of je een d, t of dt krijgt juist het invullen van het werkwoord lopen zodat je het makkelijk ziet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zal mijn bril eens oppoetsen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je erachter staat, krijg je geen t.
Ezelsbruggetje: Als je telaat komt, krijg je geen t(hee).
Wat is bewoonbaar? Natuurlijk kun je er wonen, maar hoeveel 'verhoogd risico' is aanvaardbaar?

Afhankelijk van de soort kernexplosie komt ook een verschillende hoeveelheid en soort straling vrij.

Een deel van de huidige achtergrondstraling (hier, niet alleen in Japan) is nu nog steeds terug te voeren aan de (tests) kernexplosies door de jaren heen en bv. ook aan de Tjernobil.

Alleen is de invloed hier gering.