Waarom blijft een bad eend niet meer drijven op water als er olie in het water komt?

Zodra je olijfolie in water gooit blijft een bad eend niet meer drijven, waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

De olie breekt de oppervlaktespanning van het water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij klopt dat niet helemaal.
Ik heb net even emmer met water gevuld en daarna een beetje olijfolie er bij, maar de badeend bleef gewoon drijven, hij viel ook niet om en begon ook niet te smelten.

De badeend zal altijd blijven drijven in water of olie, dit komt omdat de dichtheid van lucht(wat in de eens zit) veel lager is dan die van water, en zelfs nog lager dan die van olie(olie drijft op het water en heeft dus een lagere dichtheid)
Dus ook al duw je de eend onder water(of olie)hij zal altijd omhoog uit het water schieten.

Bij levende vogels klopt het wel dat ze niet meer goed drijven als er olie op het water ligt, maar dat komt omdat door de olie de veren niet meer goed aansluiten en de water/lucht dichte laag tussen de veren verdwijnt, waardoor ze niet meer blijven drijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
*eens=eend