Hoe bereken je de gemiddelde snelheid en de afgelegde afstand in een S/T en een V/T diagram?

Ik heb natuurkunde en begrijp dit niet. Hoe bereken je de gemiddelde snelheid en de afgelegde afstand in een S/T en een V/T diagram.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

De afgelegde afstand bij V/T is gelijk aan het oppervlak onder het grafiek (de y-as = snelheid [m/s] en de x-as is [s] dat vermenigvuldigd levert de afstand [m] op)

De gemiddelde snelheid bij S/T is gelijk aan de S op T(x) gedeeld door T(x) (namelijk S afstand [m] gedeeld door T [s] levert op V [m/s]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoe bereken je dan de gemiddelde snelheid bij een V/T diagram is dat VxT? en wat als de V/T diagram een parabool is hoe kan je dan precies de afgelegde afstand bepalen als je het niet op vierkantjes papier hebt zodat je het kan aflezen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het (V,T)-diagram echt een parabool? Is het niet een lijn? En, als het een parabool is, heb je daar dan een formule van? Bij een lineair geval is de gemiddelde snelheid gewoon v_gem = (v begin + v einde)/2. Bij een parabool is het handig als je de formule weet, bijvoorbeeld: v(t) = v0 + a0 * t + b*t*t met getallen ingevuld voor
+ de beginsnelheid v0 (in m/s),
+ de beginversnelling a0 (in m/s^2), en
+ b (in m/s^3) In dat geval is de afgelegde weg dx(t)= v0 * t + 0.5 * a0 * t^2 + 0.333 * b * t^3 dus de gemiddelde snelheid tussen t=0 en t=T is v_gem(0:T) = dx(T)/T = v0 + 0.5 * a0 * T + 0.333 * b * T^2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nouja, het zijn niet echt parabolen maar meer lijnen die omhoog gaan en omlaag. Moet je dan bij elk stuk Vgem uitrekenen en bij elkaar optellen/ door het aantal stukken ofzo? En soms is de V/T diagram geen rechte lijn maar er zit een kromme in.