Wat gebeurt er als je zicht op de kop gedraaid is?

Er bestaan brillen, waardoor je alles op de kop ziet als je ze aan hebt. Na een tijd wennen je hersens hieraan en zie alles weer rechtop (met de bril op dus). Zie je alles dan weer op de kop als je de bril AF doet? Hoe lang blijft dit zo? Is dit slecht voor je hersenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Hersenen corrigeren van alles. Het beeld wat je ziet is sinds je geboorte aangeleerd als 'normaal'en wordt gedurende je leven aangepast (achteruitgang van je ogen, hersenen). Je hersenen kunnen dus een hoop maar om ineens je beeld om te draaien? Dat gaat je echt niet lukken in een paar dagen. Je zal duizelig worden omdat je evenwichtsorgaan niet meer in sync loopt met het beeld.
Ander 'grappig'iets is dat mensen gewend zijn dat geluid na het beeld komt. Wij zijn daar dus in een bepaalde mate 'tolerant' voor. (niet te veel natuurlijk) Immers: geluid doet er langzamer over je te bereiken dan beeld.
Een paar milliseconden valt zelfs niet eens op. Laten we het geluid VOOR lopen op het beeld, kunnen we dat ineens heel slecht verdragen.

Laten we iemand een paar uur kijken naar filmmateriaal dat flink uit sync is, gaan je hersenen hieraan 'wennen'(aanpassen. Wanneer deze mensen vervolgens een gesprek hebben, 'denken'ze dat de mensen 'uit sync praten'.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er gebeurt niets, en het is ook niet schadelijk. Sterker nog, eigenlijk ziet iedereen met hun eigen ogen de wereld op zijn kop. Onze hersenen corrigeren dit beeld. Met de bril die jij noemt zou je dus eigenlijk alles zien zoals we het echt waarnemen. Binnen een paar dagen corrigeren de hersenen het nieuwe beeld dat binnenkomt door de aangepaste bril. Het is dus absoluut niet schadelijk voor je hersenen, want de hersenen corrigeren het nu ook al dagelijks.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvullende informatie over het draaien van het beeld door de hersenen (zie link):

DE WERKING VAN HET OOG
We kunnen het oog enigszins vergelijken met de werking van een camera. Zowel het oog als een camera hebben een lens en de pupil kan worden beschouwd als de lensopening. Het netvlies fungeert als lichtgevoelige "film" waarop het beeld dat van buiten komt wordt afgebeeld.
Net als een foto- of filmcamera heeft het oog allereerst licht nodig. Wanneer een lichtstraal in het oog valt wordt deze door het lenzensysteem (hoornvlies en lens) afgebogen. Daardoor valt de lichtstraal op het netvlies. Het beeld dat daar wordt gevormd staat ondersteboven en is verkleind. Dit beeld krijgt pas betekenis wanneer het via de oogzenuw in de gezichtscentra van de hersenen terecht komt. Hier worden de beelden van beide ogen gecombineerd en vindt de interpretatie plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geboren wordt zie je alles op zijn kop. Daarom lacht een baby ook niet, want zijn omgeving ziet er niet uit. Dan komen de hersenen in opstand en corrigeren dit effect en staat alle weer netjes zoals het moet zijn.
Als je een opdekopzetbril opzet zul je alles in eerste instantie alles dus op zijn kop, terwijl je eigenlijk alles goed waarneemt. grappig eigenlijk. Op de duur zullen je hersenen dit beeld weer trachten te corrigeren, maar dat zal zeker langer duren dan bij een baby. Als je de bril op en af zet zal er geen correctie plaatsvinden en word je hartstikke duizelig.
ps het is niet echt slecht voor je hersenen, maar ze zullen wel kraken. De flexibiliteit is een beetje achteruit gegaan, vandaar.