Calciumchloride heeft een oplosbaarheid in water van 740 g/l. De benodigde hoeveelheid water is dan: 15/740 = 0.0203 l water. Aangenomen dat de dichtheid van water 1 (i.p.v. 0,998) is, heb je dus zo'n 20,3 gram water nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien je bedoelt hoeveel calciumchloride er in 15 gram water opgelost kan worden dan kan dit met dezelfde gegevens berekend worden. Je weet dat er 740 gram in 1 liter (1000 gram) water opgelost kan worden. Dan kan je eenzelfde berekening uitvoeren. Handig voor deze berekeningen is een kruistabel. Dan krijg je dus 15*740/1000 = 11.1 gram calciumchloride dat opgelost kan worden in 15 gram water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry dan heb ik je vraag verkeerd begrepen. Als je van calciumchloride een hydraat gaat maken dan gaat het inderdaad anders. Je weet dat er per calciumchloridemolecuul, 6 watermoleculen opgenomen worden. Je wilt 15 gram water opnemen. Dat wil zeggen 15/18.02 = 0.8 mol water. Je molverhouding water:calciumchloride is als 6:1, je hebt dus 0.8/6 = 0.139 mol calciumchloride nodig. 0.139 mol * 110.98 = 15.4 gram calciumchloride nodig.