Hoe kan condenswater kalk bevatten?

Ik heb altijd gedacht dat condens water zuivere H2O was. Mijn HR-ketel produceert echter behoorlijk kalkrijke condens: het afvoerkanaaltje raakte zelfs verstopt!
Na even Googlen blijkt dat niks bijzonders, maar ik snap het nog steeds niet.

Wie kan me dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@escape
Dank voor je antwoord, maar dat is niet het juiste. Niet alleen wordt op vele plekken op internet vermeld dat het wel degelijk om kalk gaat, maar bovendien was met een antikalk-middeltje de verstopping in no time verdwenen.
En zo'n middeltje is óók zuur. Volgens mij verwijder je geen zuur met zuur.

Het beste antwoord

Er zit geen kalk in. Er zit aluminiumoxide in, een product dat vrij komt vanuit de warmtewisselaar van je ketel. Dat maakt je condenswater zeer zuur en agressief. Je kunt het bijv. niet op zinken dakbedekking laten druppelen, dat lost gewoon op na verloop van tijd.

Toegevoegd na 5 uur:
Dat aluminiumoxide is oplosbaar in natronloog, dat is dus gootsteenontstopper.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@escape, sorry: mijn reactie staat bij het commentaar op m'n vraag.
escape
10 jaar geleden
Al die mensen de het over 'kalk' hebben, weten niet dat het geen kalk is, dat denken ze. Het gaat echt om aluminiumoxide. Heus. Echt.
http://www.veit.nl/85748-drab-uit-cv-ketel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Escape,
zeer bedankt! Nu snap ik hoe er stoffen in het condenswater terecht kunnen komen. Weer wat geleerd :-)