Er wordt gezegd dat het absolute nulpunt -273 graden celsius is, maar is dat wel zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
273.15°C, ja dat is zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
... met een minnetje ervoor.

Antwoorden (3)

Dit is wat we nu weten en wat we op aarde kunnen creeren maar waarschijnlijk, zal het met andere technieken wel kunnen ook zijn er mischien plaatsen in het heelal waar het kouder is. Maar dat is allemaal mescchien.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scherp mes? Dit antwoord is niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij zijn (nog) niet in staat deze temperatuur te creëren. Door het simpele feit, om iets te koelen heb je iets nodig wat kouder is, dit bestaat niet.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt koelen zonder iets te hebben dat kouder is. Bijvoorbeeld door adiabatische expansie. Of met een Peltier-element.
Thecis
10 jaar geleden
maar dat het ergens in het universum kouder is dan het absolute nulpunt, dat zal niet optreden. Natuurkunde is overal gelijk, dat is een basisprincipe. Aarde is niets speciaals. Wat we hier kunnen doen, kan in principe overal. Maar omdat het heel ver weg is, zullen de natuurwetten niet veranderen...
Ofwel, het absolute nulpunt, de afwezigheid van kinetische energie van de atomen / moleculen / etc zal ergens in het universum waarschijnlijk wel voorkomen (interstellaire ruimte is een goede kanshebber), maar kouder niet.
Cryofiel
10 jaar geleden
Gewone materie kan niet kouder worden dan het absolute nulpunt. Andere systemen kunnen dat wel. Temperatuur is namelijk de toename van de entropie gedeeld door de toename van de energie (als ik me goed herinner). Normaal gesproken neemt de entropie toe wanneer je energie toevoegt; de temperatuur is dan positief. Er zijn echter systemen waarvan de entropie juist AFneemt als je energie toevoegt. Die systemen hebben, volgens de definitie van 'temperatuur', een negatieve temperatuur.
Thecis
10 jaar geleden
Kan je een voorbeeld noemen van zo'n systeem?
Cryofiel
10 jaar geleden
Vind je het goed als ik je verwijs naar Wikipedia?
http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_temperature
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het nog niet meevalt om in de natuur iets te vinden wat substantieel kouder is dan de achtergrondstraling van zo'n 2.7 K, gegeven het thermisch evenwicht wat je krijgt na verloop van tijd. Het is niet onwaarschijnlijk dat de picokelvins die in laboratoria worden gecreëerd de koudste plekken in het universum zijn. Misschien op grote zwarte gaten na.
Temperatuur is een emergent verschijnsel, dat stoelt op de snelheid van moleculen en atomen.
En snelheid nul is de ondergrens, en dat is hetzelfde als 0 Kelvin.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Duidelijker kan niet.
Het absolute nulpunt is berekend op basis van extrapolatie. De beweging van de moleculen gaan steeds langzamer tot het punt waar ze geen kinetische energie meer hebben. Dit ligt op -273,15°C (ofwel 0 K).
Maar rond dat punt gaan er andere dingen gebeuren. De moleculen (atomen etc) bewegen niet meer, maar de puur quantummechanische effecten (zoals creatie en anhillatie) gaan dan de overhand krijgen. Het absolute nulpunt bestaat, maar of alles dan werkelijk stil staat, dat waarschijnlijk niet (ofwel, er is nog steeds energie aanwezig, alleen geen kinetische energie meer).
Thecis