wat is het verschil teussen smeltwarmte en smeltpunt?

als je bij Wikipedia bv. zilver zoekt (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zilver) dan staat er aan de linker kant:Smeltwarmte (kJ·mol−1) 11,30 en smeltpunt (K) 1235

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

de smeltwarmte is de warmte die nodig is om een bepaalde hoeveelheid stof te laten smelten
Smeltpunt is de temperatuur waarop dat gebeurt.
Pak maar eens een bakje ijs, zo gauw dat gaat smelten, en er dus water + ijs in het bakje zit is de temperatuur 0 graden, en die stijgt pas als alle ijs weg is.
Het smeltpunt is dezelfde temperatuur als het vriespunt, als je water gaat bevriezen zal de temperatuur pas onder de 0 gaan als alles bevroren is (onderkoeld is weer een ander verhaal)
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat betekent dan kj-mol